En annan typ av boende.

Jag växte upp i ett villakvarter. Vi hade trädgård med fruktträd, bärbuskar och ett litet trädgårdsland. Dessutom hade vi nära till skogen där vi, kvarterets ungar, byggde kojor, gick på äventyr och plumsade runt i varenda våtmark som fanns i närheten vilket givetvis förbannades av våra föräldrar. Livet var skönt och naturen med alla spännande saker fanns runt hörnet.

Så växte man upp och det var dags att lämna barndomen. Jag flyttade ut i lägenhet, eller betongbunker som jag numera kallar det. Totalt sett har jag hunnit med fem lägenheter runt omkring i Borås, och nu bor jag i nummer sex och denna gång är det en hyresrätt ihop med min sambo och hennes tre ungar. Efter omständigheterna och en ständigt tom plånbok efter att hyran är dragen kan jag väl säga att jag överlever. Trots allt är det alltid ungarna som kommer först och man har lärt sig att man själv kommer på efterkälken. Men så är det och det är okej.Scania Vabis 1964

 

Men för någon månad sedan kom jag på, vad åtminstone jag tyckte var, en snilleblixt. För att slippa en stor kostnad med hyra, el, struliga grannar m.m. och annat kan man givetvis flytta ut i en husbuss! Dessutom har jag möjlighet att parkera den på en friköpt tomt där planen är att bereda uppställningsplatsen samt koppla el och vatten, även det till en billig kostnad. Med några solpaneler på taket och utnyttja bäcken som går strax intill skulle det kunna bli ett oerhört billigt boende. Närmare bestämt över 70.000 kr per år och om man orkar bo så i något/några år så kan man, om bostadsbubblan spricker, äntligen köpa en bättre bostad, typ lägenhet eller kanske en stuga på landet. Det finns ju uppenbara pengar att spara här om man bara står ut med att bo lite mer kompakt men de små, små ”problemen” som finns kan man ju absolut lösa. För om man kikar runt på nätet på vissa hemsidor ser man snabbt att det finns verkligen lösningar på allt och man kan faktiskt få en högre standard i en husbuss än i många vanliga lägenheter. Dessutom friheten att kunna dra vart som helst, när man vill och njuta av den fantastiska naturen bara genom att sticka ut näsan genom dörren. Om man inte orkar med sina grannar är det bara att rulla vidare liksom.

Ett annat sätt att bo på är i så kallade moduler. Det låter ju ganska hi-tech men om man kikar lite närmare så är det faktiskt ett både bra och billigt sätt att bo på, som faktiskt är beprövat sedan många år, bland annat i skolor och sjukhus. Ett par riktigt fina exempel finns på nätet och man blir lätt imponerad, speciellt som att allt redan finns i lösningar där montering och allt riggande redan finns på en och samma plats, i ett enda team. Hur smidigt som helst och om man vill flytta på sig finns det lösningar för det också, så länge man har bygglov då modulerna som standard är 3 x 9 meter, men om man har tillgång till en markplätt så är ju saken biff!

Så här snyggt kan det bli: Hagen på Kungsholmen i Stockholm.hagen21

