För allas likaberättigande.

Det heter ju så fint, att vi ska behandla alla lika, men gör vi verkligen det? En del exempel är skrämmande tydliga medan andra är mindre synliga, men ändå där. Om man bara öppnar ögonen och ser på samhället i stort, så finns det en uppsjö olika sätt och områden där det görs skillnad på folk och fä.

Därför blir jag glad när jag ser detta: ”Pride: Auktionerar ut Gaystation” i dagens Borås Tidning. Ännu roliga blir det när man på Tradera ser att summan nu är uppe i skyhöga höjder. För det är väl det som allt handlar om; kampen. Som oftast handlar om rätten att få vara som den man själv vill och detta med åt vilket håll man är lagd, spelar det verkligen någon roll? Om jag har arbetskollegor med olika läggning är det väl helt okej då vi ändå inte kommer till jobbet klockan 8 varje dag för att ha det kul i sänghalmen. Vi är där för att jobba! Eller om grannen gillar si eller så, det skiter jag helt ärligt i för det är inte min sak att bry mig om.

Gaystation

Hur som helst, innan jag eldar upp mig alltför mycket, sådana nyheter gör mig glad. Ett väldigt bra symboliskt uttryck för kämparglöd. Att man sedan läser att ordet ”hen” ska in i Svenska Akademiens Ordlista (SAOL) är väl också kul, men om jag ska vara helt ärlig så har jag väldigt svårt att komma ihåg att använda det. Det är ju väldigt sällan man hör någon använda det ordet. Eller?

BT: GaystationBT: Hen

