Jag är inte längre svensk.

Lyssnade på nyheterna i P1 denna morgon och om SDs definition av svenskhet.

Enligt dem ska man vara född i Sverige och känna sig svensk, bete sig svenskt och helt anamma den svenska kulturen. Numera är jag alltså inte svensk även om det står så i mitt pass för vem kan känna sig som svensk eller ens stolt över landets styrande? Dessutom är jag ganska osvensk genom mitt ibland dryga beteende och faktiskt, ja, så kritiserar jag ibland det svenska tillvägagångssättet på olika sätt. För att som svensk ska man acceptera och gilla allt som innebär att vara svensk, vilket då även innefattar allt vad svensk politik innebär (?)

En smått virrig syn på saken och hur man ska definiera sig själv som svensk. Om man dessutom inte uppfattas som svensk av andra så lär det ju vara helt kört om man har en annan hudfärg än mjölkigt vit. Dock ligger jag bra till på det området då jag är lite lagom mellanvit och smått grådaskig, precis i stil med vädret och miljöproblematiken. Lite som en kameolont. Som ju inte är vidare svensk.

Nog lika bra att ni deporterar mig direkt. Får man själv välja resmål?

2 svar

  1. Tja det är iaf sydligare breddgrader hehe.
    Hare hare 🙂

  2. Så sant, så sant. Du har ju så rätt. Jag vill välja Danmark 😉 Ha det gott.

Kommentarer inaktiverade.

