Inte riktigt hela sanningen.

”Invandrarna tar jobben som inte svenskarna vill ha” skrivs det om i vissa tidningar. Jag blev tveksam när jag såg rubriken, och faktiskt lite förbannad när jag läste mer i artikeln.

Där nämns bland annat att röja skog, att köra buss, vårda äldre, städa, telefonförsäljare och att hålla rent på arbetsplatserna skulle vara de typer av jobb som svenskarna inte vill ha, men jag skulle då rakt inte kalla det för ”skitjobb”. Alla de jobben utom bussförare har jag fått prova på under alla år som jag har jobbat  och jag skulle gärna fortsatt, om det inte hade varit så att jag har fått avgå eftersom det alltid fanns besparingar att ta i beaktande. Det verkar aldrig finnas pengar att anställa någon, så jag beundrar faktiskt de som har lyckats hålla sig kvar på sina jobb, på ett eller annat sätt.

Sedan, när jag ändå håller på och gnäller över folk som inte vet vad de snackar om, så kan jag tala om att den så kallade Sysselsättningsfasen, eller som den kallades förr, Fas 3, fyller nästan alla de yrkena med lätthet oavsett om man vill eller inte. Det finns alltid folk som finns tillgängliga, svenskar som invandrare, som får jobba inom de yrkena men med slavlön bara för att arbetsgivaren aldrig har råd att anställa folk.

Faktum är att det idag finns ”lösningar” där folk utnyttjas till fullo eftersom det är nästan eller helt gratis för arbetsgivaren. En ”provanställning” med lönebidrag eller andra ekonomiska bidrag för att underlätta för arbetsgivaren, vilket alltför ofta resulterar i ursäkter som att det helt plötsligt blev arbetsbrist. Arbetstagaren får gå och kort därefter gör arbetsgivaren exakt samma sak, av ekonomiska skäl.

Ett annat faktum är att det finns ”arbetsplatser” där folk får jobba med totalt meningslösa uppgifter. Bland annat att räkna och paketera skruvar och muttrar och när backen är klar, dumpas allting tillbaka i låda ett för att allting göras om ännu en gång. Det finns människor som sorterar donerade, smutsiga, otvättade kläder, som sätts i grupper för att sitta åtta timmar om dagen att titta in i en vit vägg, söka jobb som inte finns och detta ska kallas Arbetslinje.

tumblr_kugdk67nko1qzcoa8o1_400

Betänk också alla dessa bemanningsföretag som jag själv tycker förstör chanserna att få ett riktigt jobb. Alla kan inte jobba skift, alla har inte B-körkort, alla kan inte basera sitt liv på korta anställningar på obestämd tid. Samtidigt som Arbetsförmedlingen är bakbunden av högre institutioners regelverk och tyngda av alltför många arbetssökande. De har helt enkelt inte tid att göra ett bra jobb längre och speciellt inte som att reglerna säger nej på så många vitala punkter.

Att leva på låg inkomst, kanske rentav existensminimum är tänkt att motivera människor att vilja ha ett jobb och att söka, söka, söka. Inom en viss gräns är detta säkert möjligt men vad händer med en människas självkänsla när ovanstående händer och allt man får är nej. Rent mentalt bryts man ned och orkar inte annat än acceptera situationen. Man ger upp och inser både sitt eget låga värde som arbetskraft samt hur lönlöst det är att säga nej, för om du gör det blir din lilla inkomst indragen, som om det skulle hjälpa.

Förbannad jävla Rysslandspolitik om jag får säga det själv och det är ju ingen hemlighet att klassklyftorna ökar, vilket ju är helt normalt. De som har det gott vill inte mista det och att ifrågasätta eller rentav motarbeta systemet blir bestraffat, även om man gör det av rent humana skäl. Man blir helt enkelt tvingad att rösta och stödja det system som lovprisar den smutsiga kapitalismen för man har inte råd att ta risken att göra annorlunda.

Money talks, bullshit walks. Eller i humanismens och medmänsklighetens namn, är det inte tvärtom? Ge mig ett jobb för h-vete.

6 svar

  1. Skitbransch är ordet! Men kompetensen kommer ju utifrån eftersom man knappt överlever när man ska studera för svältpengar. Så det ordnar sig! Enda kruxet är att svenskarna emigrerar till länder som vet värdet av en lojal arbetare. Syrien söker, har jag hört.

  2. Bemanningsbranschen är en skitbransch, satte man stopp för vansinnigheterna skulle företagen vara tvungna att anställa, eftersom jobbet ändå måste göras.
    Men samtidigt tror jag många branscher binder ris för egen rygg som anlitar dom. Folk är mer intresserade av att få ett fast jobb än att jobba på timma med det dom är utbildade för. Tillslut kommer man inte att hitta kompetent folk, eftersom folk försvinner och knappast lär komma tillbaka.

  3. Jepp, man får isf acceptera att man får gå utan bidrag och istället ta CSN-lån, vilket ju oftast innebär skulder, vilket ju alla självklart vill ha…
    Jo, det är som du säger och väldigt märkligt upplagt. Jaha, min bransch är utdöd men jag får inte utbilda mig vidare, liksom grattis you´re fucked. Ja fyffan haha.
    Det är bara att hoppas att alla de nyligen arbetslösa har insett att rösta på pengahungriga partier inte håller. På sätt och vis välkomnar jag alla varsel då fol som förut varit fördomsfulla mot arbetslösa, nu ser vad det egentligen handlar om. Visst finns det alltid jobb men vi är alla olika. Inte alla klarar av skiftjobb osv av olika skäl, något som de kanske har insett nu. Jag har ett lysande exempel på detta som jag tänker skriva om snart, hur högmod går före fall, men å andra sidan är det väl bra att folk kanske lär sig nya saker, även om det svider i pälsen, och att folk kan ändras.

  4. Men va? Får man inte studera under Fas 3? Nej, då blir man utan bidrag, inte sant?
    Såklart kan inte bidrag ges hit och dit och skulle man strudera under Fas 3 skulle nog många utnyttja det. Jag ska hålla käften nu, för fas 3 vet jag inget om 😛

    Problemet med att man inte använder mer av den arbetskraft våra invandrare kommer med är oftast för det bristande språket. Språkutvecklingen känns som sämre än jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag vet inte vad som har hänt men folk kan inte ens stava.
    Nu tar jag erfarenhet med mig från mitt jobb där det jobbar 75% invandrare.. ehum. De flesta är väl sjuksköterskor eller kemister i botten men jobbar nu som USKOR. Däremot blir vården sämre, för det ingen som fattar vad de säger eller vad de skriver och de förstår inte alltid den som bor där heller. Cheferna ställer inga krav. Oavsett hur duktiga de här människorna är , så är väl förutsättningarna att de kan föra sig i ett samhälle utan att de ska ursäkta sig för att ”de kan inte utvecklas mer i språket”.

    Men vi behöver ju änbdra samhället på många plan när det gäller Fas 3, studerande osv. Folk studerar ju fr att det inte finns jobb men sen blir de överkvalificerade för att få jobb. Ond cirkel.

  5. Tack. Jag kan då rakt inte förstå varför de har infört ett straffsystem för så många människor på en gång, som om alla skulle vara fuskare. Det vore väl bättre att vid misstanke om fusk starta individuella utredningar isf.
    Dessutom kunde man underlätta avsevärt mycket mer för företagen så att de har råd att anställa folk, bland annat genom sänkta skatter.
    Sedan finns det ju de som undrar över det stora antalet invandrande arbetskraft som vi har, som ju ofta är högt utbildade, och att vi borde satsa mer på de människor som redan bor i Sverige. Men jag skulle misstänka att den kompetens vi skulle kunna utbilda oss till blir mer kostsamt då utbildningssystemet är helt åt skogen. Det innebär ju oftast flera år på oerhört små marginaler och knappast några pengar och där är det väl många som vägrar att sänka sin standard. Man tjänar ju faktiskt mer på att gå på bidrag isf. Att man sedan inte får utbilda sig när man är i Fas 3 är bara löjligt.
    Puh, det finns så mycket att ändra på men så länge de styrande inte lever i verkligheten så lär inte så mycket hända. De borde öppna ögonen och engagera sig i den vanliga människan. Den sjuke, den arbetslöse, skiftarbetare, vårdpersonalen. Först då skulle du inse vad de gör med andra människors liv.
    Jag skulle kunna jobba direkt och i solidaritetens namn, få en bättre livskvalité och på så sätt kunna stötta hela samhällsmekanismen, dels genom arbetskraften jag kan bistå med, dels rent ekonomiskt. Ju mer jag köper, desto fler jobb ungefär. Å andra sidan inte lätt med en egocentrerad politik som vi har nu och som dessutom smittar av sig i hela vårt samhälle.

  6. Jösses, sicket bra inlägg!
    Du satte ord på mycket där för de som är i samma situation.
    Jag jobbar kvar där jag är, inte för att jag vill, utan för att jag mer eller mindre måste det för att inte hamna på Fas 3- liknande.
    Det nya Sverige är ett helvete för många och värre lär det bli om inte folk vågar rösta rätt.

    Gud vare med oss alla.

Kommentarer inaktiverade.

