Dagens fundering.

Nyårslöften, håller ni på med sådana och hur fungerar det?

Själv brukar jag hitta på ganska bra nyårslöften och brukar också kunna hålla mig till dem ganska bra. Det gör iaf en skillnad och jag har gjort bättre ifrån mig än föregående år i många avseenden.

Men i år blir det svårt för jag vet inte vilket av dem som jag ska satsa på. För man kan väl bara ha ett per år? Kanske inte. Hur som helst kan det bli väldigt tufft under 2013 oavsett hur jag väljer då jag funderar på två ganska omfattande beslut.

Det ena är att jag ska tvinga mig själv till att vara tyst, helst så läntaped-mouth-guyge som möjligt i alla möjliga situationer. Faktiskt något som jag har funderat på ganska länge nu. Kanske inte så att jag stör andra lika mycket som jag stör mig själv men vissa dagar önskar jag vid dagens slut att jag kunnat hålla käften. Visst kan man väl säga att jag är allmänbildad och lättsnackad, men samtidigt är jag knappast den som ordbajsar till 110%. Inte vad jag tror iaf och man kan ju inte fråga sådant till folk, då de flesta verkar predika ärlighet och kommunikation för fullt men knappast använder sig av det själva. Frågar man så blir det inget svar tillbaka och jaha, där ser man hur vissa ryggar tillbaka när det kommer till kritan. Det är väl då, kan tänka, som jag anses ”jobbig”.

Men det är svårt att hålla tillbaka mina åsikter. Jag var väldigt tyst och blyg ända tills jag kom upp i tredje året på gymnasiet då jag började märka hur kul det kunde vara att diskutera och prata om allt och inget. Så på något sätt kanske jag försöker kompensera och hinna ifatt de 18 år som jag höll tillbaka. Kanske man istället skulle sikta på den ”bittra, lågmälda, beslutsamma” stilen a la tuffingen John Wayne? Precis som min farfar var som jag beundrade när jag var liten. Pappa var likadan och han lyckades ju skaffa sig ett rejält socialt nätverk. Mystisk, eftertänksam och kanske lite farlig image, jo det låter väl som ett bra koncept. Alltid lurar det någon och kanske man lär sig något nytt om sig själv.

Det andra nyårslöftet då, vad är det? Jag tänker inte avslöja något ännu för det kommer bli ett annat inlägg om detta och kanske Haubitz Svensson dyker upp ännu en gång, vi får se. Men det kommer.

Nu ska jag gå och äta lite, sedan ska jag träna på att hålla käften.

citat01

(Visste inte att han kunde svenska…)

