Vänlighet med nackdelar?

Stadsmissionen i Kalmar har fått en donation på 3000 fryspizzor av ett marknadsföringsföretag. Jättebra ju, absolut, och alla är glada.

Inte för att sabba glädjen, eller sätta smolk i glädjebägaren, eller koaguleringar i blodkärlen men hur nyttigt kan det egentligen vara? Jag sitter just nu med en massa tabeller och fakta angående olika sorters mat och vad jag har för mig så är inte pizza direkt idealisk kost. Men för att vara absolut säker, tillkallar jag min käre vän Google. Där finner vi följande:

Energimängd

1 pizza Hawaii innehåller:
425 kcal
13 g fett, varav 2,9 g mättat fett

Källa: vårdguiden.se

Så där ser man, och jag vet ju själv hur jäkla illa jag kan må efter en pizza om jag inte sköter blodsockret rätt och det är väldigt svårt då det är så oerhört långsamma kalorier. Något som många träningsbloggar tar upp och påstår att pizza aldrig är bra. Dock förbannat gott! Dessutom har Expressen en varningens artikel om hur onyttigt mättat fett är.

Men vänta lite nu, siffrorna och energivärdet gäller ju för en Hawaii-pizza, dock står det inte om det är en fryst eller vanlig köp-pizza. Bäst att vi googlar lite till då, inte sant? På Livsmedelsverkets databas över livsmedel finner vi:

Innehåll i 100g ‘Pizza Capricciosa rökt skinka fryst el kyld värmd’:

Kalorier: 248 kcal (1040 kj)
Protein: 11 g
Kolesterol: 19 mg
Kolhydrater: 27 g
Fett: 10 g
Fiber: 1.4 g

Jaha, där ser man. Det står visserligen inte vilken typ av fett det är i dessa frysta pizzor men att det är en hög fetthalt är ju inte svårt att förstå och hur nyttigt är det egentligen? Hur kommer det sig gång på gång att den feta och onyttiga maten med tillsatser nästan alltid envisas med att alltid vara billigare och i erbjudanden om att köpas tre men betala för två?

I sanning, mat är alltid mat och när det är brist på den så är man inte så petig av sig, men det hade kunnat vara nyttigare mat! När det talas om all mat som slängs, både från hushåll och gigantiska lass från butikerna, och då talar vi tonvis, varför kan vi inte ge de hemlösa och de behövande, nyttigare alternativ? För ingen ska komma och säga att allt som slängs är otjänligt som föda, det är bara det av många av oss som har det bra ställt, är även förbannat bortskämda.

Min egen teori är att de bäst-före-datum vi har är ganska tajta, allt för att producenterna av matvarorna vill sälja mer. Vilket ju är förståeligt. Men för den del av befolkningen som håller lika hårt i de bestämmelserna som i sitt bankkontonummer, och slänger maten så snabbt det bara går – vore det inte bättre att donera bort maten till t. ex. Stadsmissionen så att den går till de som inte har råd med vare sig KRAV-märkt, Ekologiskt eller Rättvisemärkt?

Bara en tanke. Tack för ordet.

(Sedan finns det ju nyttiga pizzor också men då får man räkna med lite jobb och ja, visst kan man synda lite ibland!)

2 svar

  1. Tackar tackar hehe. Inte för att jag är så mycket för fotboll men det är ju en stor glädje för hela staden och en händelse som förenar. Dock gillade jag inte när kommentatorn på radio sa att det regnar jämt i Borås. Stort och rysligt ”grrr” på det haha

  2. Får väl gratta er i Borås till SM Guldet. Sedan att spelarna gjorde reklam för företaget jag jobbar på var trevligt. PS. Kollade bara några minuter, då sport inte är riktigt min grej. DS. Men kul var det säkert.

Kommentarer inaktiverade.

