Dagens fundering

Idag har jag funderat på ordet ”hörsägen” och vad det egentligen innebär.

Hörsägen är en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs. Uppgiftens sanningshalt eller ursprung kan därför inte alltid vid uttalandet kontrolleras eller fastslås.

Så om man ser krasst på det, vad vet vi egentligen med 100% säkerhet? Är t. ex. påståendet sant att allt levande består av kol? Eller att människan består uppåt 60-65% av vatten? Är gravitationen verkligen mindre på månen? Är världens underverk sju till antalet?  Hur vet vi att kväve hänger ihop med syre för att vi ska kunna andas?

Vad jag menar är, vi har ju inte sett de flesta av dessa saker i verkligheten utan bara läst om det mesta. Hur ska vi med säkerhet kunna veta att alla dessa fakta är sanna? Om man tänker konspiratoriskt skulle det helt enkelt kunna vara så att regeringar, företag, forskare m. fl. bara vill få oss att tro på olika saker av olika orsaker, inte sant? Människan kanske kan flyga av egen kraft, bara det att kyrkan ansåg det vara onaturligt och tutade i människan att vi egentligen inte kan det. Men se isf på humlan som egentligen är för tung att flyga men gör det ändå. Han skiter fullständigt i vad överheten säger, tycker och tänker.

Tål att fundera på, eller hur? 😉

2 svar

  1. Haha jadu, relativitet är en skojig sak, inte sant? Men visst, jag förstår vad du menar 🙂

  2. ja så är de och sen är också allt relativt. Dvs att vad som är sanning för dig kanske inte är det för mig. Många faktorer spelar in. På en föreläsning jag var på fick jag det förklarat för mig på det sättet att man kan tänkta sig ett högt torn med stegar utmed varje sida och ett fönster med en blomma i på ena sidan. Klättrar en man upp för ena sidan och kikar in för att se blomman ser han den på höger sida. Klättrar en annan man upp för motsatt stega och tittar in har han blomman till vänster om sig. Står blomman till höger eller vänster? Vem har egentligen rätt och vad är egentligen sanningen? Hm tål att funderas på 😉

Kommentarer inaktiverade.

