Rök på för sjutton.

En artikel om narkotika. En affär som var bluff, varav en man åkte på storstryk på grund av vad hans kompis hade hittat på.

Anledningen till att jag tipsar om den här artikeln är av flera orsaker. Dels för den debatt det blev med många påhopp och starka ordval, då jag för några år sedan skrev om en eventuell legalisering av cannabis i Kalifornien. Då som nu undrar jag om vi verkligen behöver mer sätt att fly verkligheten på, och att alkohol redan kostar oss miljoner onödiga kronor, i olika former. Beroenden finns i alla de former och det är väl det som är själva problemet, att det blir ett beroende. Om cannabis kan vara beroendeframkallande kan man ju tvista om, men det är fortfarande ett sätt att fly verkligheten på för en stund.

Sedan undrar jag över en sak som stod i artikeln, i beskrivningen av misshandeln som skedde:

”Hur kan du luras blåsa sådan som oss som kommer från länder med krig, vi kan slita ut sina ögon, vi kan döda din son”

Jag som trodde trodde man blev lugn och harmonisk när man rökte på. Eller vad vet jag? Men det känns iaf tryggt att diskutera med sådana, lugna, fina, snälla människor om den sak som legalisering av cannabis. På något sätt känns det som 1-0 till mig i den debatten.

2 svar

  1. Ja det där är ju också en intressant grej. Folk anammar och välkomnar främmande substanser som trubbar av sinnena, men avvisar gärna andra människor från andra kulturer.
    Frågan är om man kan ha en givande diskussion med en joint? 😉

  2. Kan väl se det som så att hade någon hittat på Alkohol idag, så hade det stått på flaskan. ”Smörj in händerna efter användning torkar ut huden” Hade någon påstått att vi skulle dricka det hade personen uppfattats som komplett galen.” Men nu är det en del av vår kultur och då tänker vi inte så.

Kommentarer inaktiverade.

