Sverige, Sverige fosterland…

Eller man kanske skulle säga ”i fosterställning” eftersom verkligheten har blivit så kall och hård istället? ”Moder Svea blev en häxa med en galen älskare”.

Egentligen vill jag inte säga så mycket om det här inlägget utan låter dessa länkar tala för sig själv. Vi får se om ni snappar upp den röda tråden i det hela.

Detta var en liten lista som jag funnit under dagen i olika tidningar. Å andra sidan…

…och då är ju allt förlåtet, så glöm allt det jag skrev innan. Ja, det var ironiskt.

Sedan vill jag bara tillägga att Sverige ligger högst i världen i att betala skatt, alltså sådant som ska gå till grundläggande väsentligheter i en modern välfärdsstat, som t. ex. skola, vård, polis, post, omsorg m.m. men varför läser man då hela tiden hur det går utför med den ena myndigheten/instansen efter den andre? Stora företag säljs, bemanningsföretagen blir fler och allt fler människor lever i osäkra anställningar. Vart tar våra skattepengar vägen och vad får vi för dem egentligen? Varför ökar främlingsfientligheten i vårt land när ni fortfarande tycker att integrationen fungerar? Varför ökar klassklyftorna? När får folket nog och säger stopp? Frågorna är många men svaren är kanske inte så långt bort i framtiden.

Tro mig, jag älskar mitt land med allt vad det innebär, men när man dag efter dag får läsa om förtroendevalda människor som beter sig som ärkesvin, andra människor som hamnat mellan stolarna, som går arbetslösa som är sjuka, om fundamentala funktioner i samhället som går på knäna, där människor tar livet av sig för att arbetsmarknadspolitikens tryck blir för högt, i ett land som tvingar oss att betala för saker vi inte ens vill ha – kan man låta bli att undra vart vi är på väg?

Nej, jag får nog avsluta detta inlägg med en liten melodi som visserligen är gammal men fortfarande väldigt aktuell. Jag tror nästan att Eddie såg framtiden när han skrev denna:

