Då gör jag tvärtemot.

Folk har sagt att jag ibland beter mig smått onormalt. Mot normerna och ja, det kan nog stämma, speciellt när det gällder de sociala.

Under en längre period har jag funderat på att skriva ett inlägg om hur det är att åka buss, för enligt mig kan det vara väldigt spännande ibland. Antingen är man nära att krocka med någon eller något, eller så gör man det. Folk ramlar omkring när chauffören gasar eller bromsar, någon svär högt eller beter sig allmänt konstigt. Jodå, att åka buss kan vara ett äventyr.

Men en sak som faschinerar mig är det sociala samspelet som sker och som ständigt är närvarande. Ett slags oskrivna regler som de flesta verkar vara överens om. Därför blev jag väldigt intresserad av artikeln jag fann om just detta, där Esther Kim vid Yaleuniversitetet under tre år har undersökt vad som gäller på bussarna och det var som jag trodde, människor vill helst vara ifred, gentemot sina främmande medpassagerare.

Det är ganska synd, tycker jag, att det ska vara så, men kanske det helt enkelt beror på att vi sitter för tätt och alltså inkräktar på varandras personliga närhet? Å andra sidan, det är ganska sällan man pratar alls med andra människor man inte känner, eller hur? Oftast isf får man bara korta svar och kanske en blick som uttrycker förvåning, liksom, vad vill den människan mig? Så jag läser artikeln, memorerar ”Fakta, knep för att slippa ressällskap” och gör precis tvärtom. Såklart utan att vara påträngande.

Varför? För sådan är jag 😉

2 svar

  1. Hehe då delar vi samma nördighet. Det hade varit jätteroligt om någon satte sig ner bredvid mig och pratade lite och kors i taket när det händer. Senast var väl innan semester då tre jättesnygga tjejer satte sig hos mig i ett 4-säte och jag var glad resten av dagen haha

  2. Ja det är faktiskt väldigt intressant! har också tänkt på hur vi beter oss i ”buss-sammanhang” Tänk bara så stressad personer blir när de inser att det inte finns något 2-sits-säte kvar utan man måste sätta sig bredvid någon. det är ganska kul att sitta och iaktta…. hm…vilken nörd jag är 🙂

Kommentarer inaktiverade.

