Håll käften och bry dig inte.

Ungefär det tipset fick jag för kanske ett år sedan. Inte i lika hårda tongångar, men personen tyckte att jag brydde mig för mycket och att istället för att uttala mig om saker och ting, skulle hålla tyst. Jag tror det var i samma veva som inbrottsförsöken skedde här i huset och jag var tvungen att ringa polisen.

När personen sa detta till mig blev jag såklart överraskad. Hur kan man inte bry sig om vissa saker och hur skulle i så fall vårt samhälle se ut om ingen lyfte ett finger? Om du t. ex. hörde våldsamheter inne hos grannen, skulle du då bara dra täcket över huvudet och inte bry dig? För vem vet vad som sker inom hemmets stängda dörrar. Det är ju så enkelt att bara lyfta luren för att få de värsta misstankarna ur vägen.

Det är precis vad Javiera säger, att man inte behöver göra mycket för att det ska kunna få en verkan. Javiera som i åratal blev slagen och misshandlad av sin man, men som kom ur det tack vare en granne som brydde sig. Mannen sitter nu i fängelse och har kontaktförbud, samtidigt som Javiera idag har skyddad identitet och adress.

Samhället idag kan tyckas egotrippat och själviskt där mantrat lyder att ensam är stark. Det må vara hänt, men som två eller flera är man starkare och det lönar sig att bry sig. Det skadar inte det allra minsta.

2 svar

  1. Sant, det kan ju faktiskt vara ganska komplext också. Ett bra program angående att ingripa och civilkurage är ju På Bar Gärning dår man ju nästan beundrar människorna som vågar reagera. Sedan finns det ju en gräns mellan att bry sig och att lägga sig i förstås.

  2. Visst är det så att det är lite obekvämt att bry sig om andra…. Nästan som attyta tag i en läskig konflikt och lite”mind your own business”. Kan bero på lite var du bor, var gränsen går för att bry sig och hur mycket kunskap vi har om situationen som gör oss handlings förlamade? Svårt det där men blir det taget på rätt sätt som i fallet ovan är det ju underbart

Kommentarer inaktiverade.

