Terminator står runt hörnet och kikar

Eller nej, någon kikare hade han ju inte i filmerna, men däremot hade han ett ganska häftigt par ögon som kunde analysera allt och alla. Väldigt användbart, om jag får säga det själv.

Anledningen till detta inlägg är när jag såg att det numera forskas ordentligt på området och att Google har ett finger med i spelet. Sedan kan man ju undra om inte franska McDonalds är en smula teknikfientliga. Men kanske denna teknik inte är här i morgon. Egentligen vet jag inte om jag ska tro på den här artikeln, den verkar vara ganska löst sammansatt och baserad på skvaller, men man vet ju aldrig. Att precis som Terminator ha möjligheten att analysera saker och ting bara genom att använda sina ögon är ju faktiskt häftigt, för att inte säga revolutionerande.

T. ex. om vi befinner oss i vår lokala mataffär och undrar om märkningen verkligen är rätt på köttfärsen. Bara titta på den och låt glasögonen analysera syror, PH-värde och eventuella dofter för att se om den är färsk. Eller om man kan analysera kroppsspråk kan man se om en person ljuger för dig. Men kanske bäst av allt, se om flickvännen fejkar i sängen eller inte.

Enligt en Google-anknuten bloggare och dess hemliga källa kan glasögonen finnas i handeln redan i slutet av året och kommer inte bli så hemskans dyra trots allt. Själv gör jag nog som vanligt och väntar tills priserna sjunkit och tekniken utvecklats än mer men visst låter det spännande?

Storebror ser dig? Njae, kanske det men snart kan alla se dig. Portabel nakenscanner, jaha minsann… 😉

