När duger man då??!!

Har ni någonsin tänkt på hur många olika artiklar och annonser det finns där ute i medierna som berättar och ger tips om hur du ska kunna förändra dig själv?

  • Kontaktsajter som tycker att du ska träffa ”den rätta”, som om det vore fel att föredra singellivet.
  • Bantningstips som talar om hur effektiva just deras metoder är och hur snabbt du kan tappa si och så många kilon på si och så kort tid.
  • De senaste modetrenderna som tycker att du bör köpa nya kläder, även om det inte är något fel på de kläder du köpte för bara ett halvår sedan.
  • Sextipsen som anser att den gamla, trogna missionären inte längre duger och att vi numera ska våga mera och helst ha minst en snabbis i halvtimmen, helst i offentliga miljöer då sovrummet känns uttjatat.
  • Berättelser om hur olika människor har vunnitmiljontals kronor, som om lyckan kan mätas i decibel orsakat av sedelprassel.

Ovanstående länkade tips och berättelser hittade jag på Aftonbladets hemsida och jag behövde inte ens scrolla ner sidan ens en fjärdedel. Men som ni säkert vet så är inte det den enda tidningen med annonser m.m. om liknande saker.

På expressen.se kan man fortsätta sökandet och det är ungefär samma visa där. Karl från Göteborg vann över 2 miljoner, jaha det var ju kul för honom, Modebloggen tipsar om nya skor, Boxer vill ge oss bättre TV, vi ska gilla eller avundas eller ta efter Tildes nya hälsoliv, kvinnorna uppmanas att göra som Mischa Barton (vem tusan det nu är?) och välja en speciell sorts klänningar … och såhär håller det på i all oändlighet.

Som tur är har åtminstone jag reflexmässiga sköldar mot sådana här meddelanden, annonser, tips m.m. och jag ser dem knappt, vilket jag är väldigt nöjd med. Jag har allt vad jag behöver och mer därtill, jag är faktiskt ganska nöjd med det mesta och om man ska vara ärlig så finns det inte mycket att klaga över. Sedan undrar jag om det inte är vi själva som sätter våra egna ideal och skapar våra egna tankar om hur man ska vara. För att bli vad? Perfekt? För att passa in? För att duga?

Detta med samhällets krav och idéer om hur man ska göra och vara för att lyckas eller ens passa in är såklart styrda. Dels av oss människor själva, men också av marknadskrafter och politik, vilket på sätt och vis är lite tråkigt, samtidigt som det också är berikande att uppnå mål i livet och ha en strävan att vilja fortsätta utvecklas.

Själv möter jag ganska ofta människor som påpekar vissa saker som de tycker är fel och de har ofta synpunkter på hur andra människor ska förändras för att passa in i deras plastiga, lilla perfekta värld. Vissa ska gå upp i vikt, andra ska gå ner. Vissa ska jobba mer, andra dra ner på tempot. Vissa ska göras till helgon medan andra kan dra åt h-vete och visst är det märkligt att det hela tiden ska ändras på saker och ting? På det sättet finns det ju ingen som är perfekt och därmed skulle vi slippa behöva följa alla annonser om lycka och framgång och tips för att nå olika mål. Det skulle med andra ord vara helt bortkastad tid att ens försöka. Så varför gör vi det ändå? För vi måste ju ha den nya tröjan, den finare bilen, gå ner 5 kilo till midsommar och helst vinna på Lotto – annars är vi grå, trista och misslyckade. Eller?

I en utopisk fantasi så är vi alla lika mycket värda, oavsett inkomst eller kroppsform och vi är alla fria att leva våra liv som vi själva vill, utan krav på en stressad omvärld. Fria att vara oss själva, de original som vi faktiskt är, på olika sätt och vis.

Låt oss göra ett avtal att du får vara mullig och gullig så kan jag vara smal.
Så kan jag diska en gång i veckan och vara nöjd, och du pyssla med träslöjd.
Låt mig shoppa mina kläder online när jag behöver, kanske till o med på rea
så kan du få heta vad du vill, Bea, Svea eller Linnea.

Med hopp om förståelse kanske vi en dag varandra kan acceptera oavsett vad
istället för att låta oss vara en flipperkula i kommersialismens arkad.
För att våga blunda och bara vara kan bli ett steg mot sann individualism
och att våga nobba sexism, cynism, pluralism och fanatism.
För att slutligen våga vara en organism i mänsklighetens mekanism.

2 svar

  1. Haha jomen så är det ju, men det vore väl enklare om vi använde Aftonbladet istället för Sveriges Rikes Lag? 🙂

  2. Tjusig text du fick ihop där …. 🙂 Ja, det är tur att allt detta kvällstidnings-dravel finns så man vet hur man ska vara .. 😛 (fasen, jag verkar ha missat ganska mycket …)

Kommentarer inaktiverade.

