Dagens fundering.

Vissa dagar kan gå upp och ner i rask takt och ibland hänger man liksom inte med, det känner nog de allra flesta igen, inte sant? Men hur kommer det sig att man ofta tar åt sig mer av det dåliga än av det goda som sker?

Ibland spelar det ingen roll hur bra man gör ifrån sig eller hur bra saker och ting blir, men så kanske man får en nedsättande kommentar eller egentligen vad som helst, som sänker dig totalt och ingenting av det som var bra existerar längre.

Inom socialvetenskaperna finns det kanske hjälp att få, speciellt om man håller sig till de så kallade Thomasteoremet:

Om människor definierar en situation som verklig,

blir den också verklig i sina konsekvenser.

Faktiskt råkade jag hitta en verkligt intressant artikel om just detta i livsstilsmagasinet Twice som listar en hel del intressanta synsätt man kan ha igenom livet. Faktiskt så bra att jag skulle våga kalla dem för fundamentala livssanningar och rättesnören.

Alltså, läs artikeln grundligt, lär dig några av tankesätten och kanske tillomed öva lite framför spegeln. Med lite tur så lär man låta positiviteten ge negativiteten en rejäl känga 🙂

2 svar

  1. Hehe ja, och egentligen kan man simplifiera det ytterligare om man bara tänker, det blir vad man gör det till. Iofs lättare sagt och gjort då systemen, reglerna, rättesnörena, livet i sig är ganska tungrodda och svåra att skilja sig ur. Självklart kan man heller inte ständigt leva i ett lyckorus och blunda för allt som är tråkigt eller jobbigt, då lurar man sig själv.
    Kanske det är av dessa anledningar som folk tycker att alkohol och droger är så bra. Tål att fundera över.

  2. Egentligen ganska självklart citat om man tänker efter …. När jag läste artikeln och kunde jag inte låta bli att tänka på ”Sniff” i Mumindalen. Så orolig, nervös och självdestruktiv att hon inte vågar känna och se/uppleva livet.
    Väljer man att se från ett perspektiv (t.ex. tänka positivit) ser man heller inte allt.
    Det som slog mig när jag läste resten av artikeln är att det lät jobbigt. Ord som ”bör, arbeta, kontrollera och begränsa” dök upp väldigt ofta. Om man skapar eller rättar sig efter ett system lär man nog märka att man tröttnar rätt snart … System är ju inte hållbara i längden … Och inte har man kommit fram till roten av varför man tänker och reflekterar som man gör.
    Så länge vi jämför oss, separerar upp omvärlden mellan mig och den yttre världen och skapar ytliga system kommer vi troligtvis aldrig till botten av problemet.
    Men jag ska inte sänka artikeln totalt .. det stod ju en del tänkvärda ord i den .. faktiskt! 🙂

Kommentarer inaktiverade.

