Vad är en äkta man egentligen? Del 7.

Erik & Mackans oerhört intressanta program-serie om den ena hälften av könsrollspusslet fortsätter…

  • En man ger inte en annan man vilka komplimanger som helst? Att kommentera nya plagg är helt okej, inom vissa gränser förstås, men att ge beröm för slät hy o.s.v. är inte manligt.
  • En man ska kunna sätta ihop ett hemmabiosystem? I sammanhanget bör ju tilläggas att vi tidigare kommit fram till, att en man alltid vill ha större tv och att det är omanligt att läsa bruksanvisningar och dessutom ska man inte fråga om hjälp. Dock är uppgiften något av ett elddop, något utöver det vanliga så ovanstående riktlinjer rekommenderas starkt att skita fullständigt i.
  • Varför ska män tävla om allt? Oavsett om det handlar om att kasta snöbollar eller dricka mest på krogen så ska det alltid tävlas men en man ska bli förbannad när han förlorar i spel.
  • En man ber inte om hjälp?
  • Varför är det alltid mannen som grillar? Självklart ska man ha den värsta, bästa och dyraste grillen, mest för att kunna glänsa lite inför grannen och när mannen till slut får en chans att faktiskt laga mat, då ska det banne mej synas ordentligt. Det är helt enkelt manligt att grilla, så enkelt var det!
  • Finns det manliga drinkar? En man dricker en stor stark och en Jägermeister för man vet vad man får och hur det smakar. Men det finns även andra alternativ som åtminstone kan ge skenet av att du som man är världsvan. Lagrad sprit är alltid manligare än olagrad och passar bra i en manligare drink. I programmet finns recepten på French 75, (tjejdrink) Sidecar (manlig) och Old Fashioned (manligast).
  • Varför anses det manligt med whiskey och cigarrer? Att kunna avnjuta en whiskey tycks vara en konst som tar lång tid att lära sig tycka om för rent generellt smakar whiskey, från början, alltid fruktansvärt illa. Det är en träningssak att vänja sig till den grad att man tycker om det. Men kanske det är ju det som är poängen, att ju äckligare det är desto manligare är man om man lyckas svälja det utan att hosta eller rent av kräkas? Det är lite prestige i det, och självklart, en tävlan. En riktig man dricker vad fan han vill. Cigarrer däremot är manligt, dock oerhört otympligt då det tar typ 3 timmar att röka en enda cigarr.
  • En man dricker inte läsk? Som i avsnittet, att dra med sig en flaska Vira Blåtira när de andra dricker bärs och Jägermeister, ger inga manlighetspoäng men det beror väl på situationen? Ett 6-pack folköl till burgaren på gatuköket passar ju inte heller riktigt.
  • Är det manligt att tycka om hårdrock? Det beror ganska mycket på vilka band och/eller artister man lyssnar på. Glam, Sleeze och Pudelrock är väl knappast vidare manligt, inte heller musik a la Kikki Danielsson. Det är manligt med hård och aggressiv musik?
  • Varför är bara killar klassens clown? Killar brukar av naturen höras och synas mer än tjejer men det är ändå märkligt att detta fortsätter genom generationerna och att det ”aldrig” finns tjejer som gör samma som killarna. Om en tjej skulle agera som klassens clown skulle det ses som ett störande moment och därav kan en man skratta åt roliga tjejer.
  • En man är alltid redo för sex?
  • En man tävlar i att bada bastu? Enligt de äkta bastubadarna, alltså finländarna, kan man inte tävla i detta och om man mot all förmodan gör det, genom att tåla mest och sitta längst, så är man en ”småunge”. Men eftersom det kan tävlas i detta så ska man givetvis göra det också.
  • Ska en man kunna startelvan i Barcelona? Självklart handlar även detta om tävling och om att veta mest, likaså inom sporten och framförallt fotboll. En man ska ha hyfsad koll på sport?

Som vanligt ett oerhört intressant program om man är intresserad av könsroller, jämlikhet, stereo-typer och allmänt machodravel. Av ren nyfikenhet så testar jag mig själv efter deras normer, tips och råd.

Jag håller mig inom de säkra ramarna om hur man ger komplimanger och kanske berömmer den nya skjortan osv men inte mer, något hemmabiosystem äger jag inte än och har aldrig monterat något sådant men det ska ju bli rätt så jag läser säkert manualen, jag är nog lite lagom tävlingslysten men för skoj skull, hjälp kan jag be om men som sista utväg oftast, jag skulle gärna leka med en asdyr grill för det är manligt att tämja elden och ha det jobbigt med eventuell rök, alltså lite som slaget vid Lützen.  Jag har nog aldrig testat drinkar egentligen, däremot har jag testat både whiskey och cigarrer där det senare föll mig mer i smaken än alkoholen, jag dricker inte läsk, hårdrock är en stor del i mitt liv så där är jag riktigt säker, någon gång i livet har jag agerat som klassens clown och det kändes bra, som jag nämnt tidigare har den ständiga beredskapen på sex taggats ner ordentligt, basubadande förekommer inte så ofta numera men visst tävlar man lite och startelvan i Barcelona vet jag inte ens vad det är!

9 av 13 poäng fick jag och det är väl inte helt illa pinkat ändå. Några minus fick jag ju som vanligt då jag inte är vidare intresserad av sport och inte heller är redo att göka med vem som helst, när som helst. Men över lag är jag nöjd med resultatet och sitter fortfarande tryggt i min manliga position. Det känns bra, helt enkelt.

Nästa del av Erik & Mackan knäcker den manliga koden är den sista och om koden blir knäckt eller inte, det får vi veta då. Tv 6 klockan 21 på tisdagar alltså.

2 svar

  1. Hehe ojdå, jamen jag såg åtminstone ingen skäggväxt på dig 😛

  2. Då får nog jag räkna mej till det manliga släktet då 😉
    Envis är jag, skulle inte be om hjälp i första taget. Hemmabio har jag monterat flera gånger. En öl och en jäger föredrar jag… Läsk gillar jag inte…hahaha
    Ska nog inte fortsätta mera nu 😉

Kommentarer inaktiverade.

