Vad är en äkta man egentligen? Del 6.

Erik och Mackan fortsätter att försöka knäcka den manliga koden, som vanligt med glimten i ögat men ändå med ett korn av sanning i stereo-typerna.

  • En man låter inte vid orgasm?
  • En riktig man ska veta vad alla verktyg heter och vad de ska användas till. Sekatör, svinpitt, dyckert och fiskhalster – kanske inte så enkelt som det låter då?
  • Finns det manliga sätt att dö på? Det är manligare att dö i strid än att få ett fiskben i halsen, eller att dö ung av en hjärtattack när man har sex. En hjältedöd vore att föredra. En man bryr sig inte om hur man dör, bara det är snyggt.
  • Varför tycker inte män om att shoppa? Där är det skillnad i att shoppa själv eller med flickvännen där det ofta blir ett mamma-mönster. En man shoppar bara om han måste?
  • Hushållsnära tjänster. Eller som det kanske mer precist ska kallas, hushållssysslor, kan oftast ses som lite omanliga. Att tvätta, städa och diska känns inte maskulint – såvida man inte gör det med jättestora maskiner förstås. T. ex. kan man göra det mer maskulint genom att sätta upp både stång och gardiner med en spikpistol, blanda dippen med skruvdragare och betongvisp, eller att damma mattorna med hjälp av en tennisbollskanon.
  • Varför är det alltid mannen som kör? En man kör som han kör men erkänner alltid sina misstag.
  • Varför är män mer hypokondriska än kvinnor? Märkligt nog kan vår hjältebarometer gå från toppen till botten så fort vi blir sjuka och vad är så hjältemodigt med att vara sjuk? Å andra sidan kan det ju vara skönt att bli lite ompysslad och att vara sjuk är ju ett bra tillfälle för att bli det. En man ska inte behöva ett attribut för att be om ömhet.
  • Manlig kamratskap. Är oftast väldigt okomplicerat. Snålhet är oönskat mellan kamraterna, sport, mekanik och/eller alkohol brukar anses som gemensamma intressen men man kan också vara mjukare, bara det inte blir för ofta.
  • Att rökdyka är manligt?
  • Finns det manliga raggningsregler? Även om män kan ha en egenhet att försöka märka ut sina revir så är det inte manligt att ”paxa” något ragg.
  • En man prasslar med tidningen? Troligtvis för att utmärka sig som den som vet mest och vad som händer i världen.
  • Ska en man vara cool? Klassikern, spökhuset där mannen ska vara den lugna och trygga, samtidigt som det är en bra grej att kunna erkänna sina känslor. En man kan aldrig smita från hjälterollen?

Ännu ett intressant program och som brukligt är gör jag ett test på mig själv för att se hur manlig jag är. Enligt deras mått och inte för att jag är osäker haha.

Förutom att jag är väldigt tyst, så har jag en ganska bra utvecklad verktygskunskap, kanske att jag kommer dö av en slagborrsmaskin genom örat, efter att jag fått mamma-komlex från senaste vändan i stan, eller så tröstar jag mig med lite terapigivande handdiskning strax efter dammsugningen, som jag kör själv. Jag brukar aldrig vara ordentligt sjuk och brukar inte gnälla om det heller, några manliga kamrater har jag nog inte då mina intressen inte brukar höra till de vanligare, jag har rökdykt men inte med tuber, raggar gör jag knappast och isf på egen hand, jag läser inga papperstidningar och japp, jag är fruktansvärt cool i de flesta situationer.

7 av 12 igen men egentligen 8 då jag är, som jag sa, fruktansvärt cool så det räcker för två poäng.En klippa, som det sägs och nej, jag ljuger inte hehe.

Jag ligger lite efter i inläggen men del 8 kommer strax. Annars kan ni se hela serien på tv6 Play eller kika på tv på tisdagar klockan 21.

