Vart ska de unga ta vägen då?

Debatten har väl varit ungefär densamma de senaste 20-30 åren, mig veterligen – säkert längre. Vart ska ungdomarna ta vägen då firitdsgårdarna har stängt?

När man är tonåring är det inte så många som vill stanna hemma för att umgås med sina föräldrar och alla har inga fritidssysselsättningar av olika skäl. Det hör till kulturen att umgås med sina kompisar men det ska poängteras att öppettiderna för fritidsgårdarna har förbättrats. När jag kikar på ”min” fritidsgård kan jag se att de har öppet till kl 21 måndag till torsdag och fredagar till kl 23, och det är ju hur bra som helst. Synd bara att de har stängt på lördagar. Faktiskt är att av de 5 fritidsgårdar inom Borås, har bara två öppet på lördagar, vilket ju är jättesynd. Alternativet blir ju att gå till kompisar eller att hänga ute på stan, oftast på McDonalds. På somrarna är det ofta stadsparken som gäller där det florerar både alkohol, droger och slagsmål.

För några år sedan, när jag själv var mycket ute på olika ställen så var det nästan rutin på att någon liten kaxig småunge skulle fram och börja slåss. Faktiskt 4 gånger på rad, vilket är lite för ofta för min smak. Men å andra sidan, vad annat ska de göra när det är kallt ute och de är för unga för att komma in på några av krogarna? Att slåss kanske håller uppe kroppstemperaturen, kan tänkas.

Hur som helst, visst är det konstigt att det under så otroligt många år fortfarande är ungefär likadant? Varför sätts det inte mer pengar på våra unga? Är det inte värt att satsa på de som faktiskt är vår framtid?

 

2 svar

  1. Det nya är väl McDonalds hehe.
    Egentligen så jäkla illa, generation efter generation.

  2. Mamma (född 29) där var det samma sak.
    Morfar (född 1898) dito..
    De gamla grekerna hade liknade problem..
    Vad är det nya?

Kommentarer inaktiverade.

