Historien upprepar sig.

De främlingsfientliga partierna vinner mark och deras uttalanden blir allt mindre ljusskygga.

Det senaste är att Sannfinländarna vill märka folk som har utländsk härkomst. Muslimerna skulle kunna ha en halvmåne, ryssarna ha hammaren och skäran, amerikanerna en hamburgare på kläderna, tycker Sannfinländaren riksdagassistent Helena Eronen och beskriver det som att det vore fördelaktigt för polisen att kunna se skillnad på människor. Intressant tanke, tycker jag.

Man behöver knappast nämna att det påminner om Tyskland 1939 då judarna skulle märkas, liknelsen är ju uppenbar. Men jag undrar varför polisen ska behöva se skillnaden. En gärningsman (eller kvinna) är till slut ändå bara en person som har gjort orätt och bör gripas så jag förstår inte riktigt vad poängen är. Annat än möjligtvis kunna öka främlingsfientligheten om teorin att invandrare gör mer brott än inhemska, vilket jag knappast tror är sant. Varför skulle de infödda finländarna vara mer skötsamma?

Sant är förvisso att många människor tycker att det är enklare att dela in människor i olika fack. Det gör det så mycket enklare att skapa sig och behålla felaktiga antaganden och då slipper man ju det obekväma i att faktiskt lära känna människor som de indivder de faktiskt är. Med andra ord, olika. Men som sagt, etiketter eller märkning är ju både lätt och bekvämt, speciellt som andra människor får ta hand om själva indelningen.

Men varför stanna vid märkning av olika etniciteter och härkomst? Vi kan ju utveckla det här till oanade proportioner. De som är tjocka ska ha logotypen för Viktväktarna, de som är undernärda logotypen för McDonalds. De som lider av någon psykisk sjukdom, en motorsåg, moderater en sedelbunt, och vegetarianer ett träd. Sedan kan man ju ha kombinationer av symboler också. Prostituerade t. ex. kan ha en streckgubbe i någon utmanande position plus en sedelbunt vilket ju kan förefalla passande med ovan nämnda, brottslingar kan ha galler och pedofiler en hängsnara.

Ta mej sjutton genialiskt….ta nu och slå upp ordet ironi innan ni börjar hacka på mig, okej? 🙂

2 svar

  1. Sant, det är väldigt lämpligt att riksdagsassistenter skriver sådant på sina bloggar kontra demokratiska rättigheter. Dock minns jag inte att jag nämnt vilka jag röstade på. Kanske jag är en SDare?

  2. Hum… varför slå upp före vi hackar på dig då du inte gjorde henne samma tjänst… jävla dubbelmoral… dina åsikter ska vi höra men inte de som tänker annorlunda än dig och som röstar annorlunda än dig i demokratier!

Kommentarer inaktiverade.

