Lite skit i hörnen…

…eller i tunnelbanan.

Tidningen Metro undersökte bakteriefloran i Stockholms tunnelbana och fann ena riktigt härliga exemplar. Bland annat är det hud, snor och gammal mat som sprider baskiluskerna och värst är sätena – med andra ord snuskigt värre, men inte lika illa som väntat. Dock säger experten:

– Man ska undvika att klia sig i ögat, peta i näsan, suga på tummen eller pilla mellan tänderna efter man åkt tunnelbana. Innan man äter ska man tvätta händerna, kan man inte göra det kan man ta med sig våtservetter.

 Så där har vi alltså ett bra tips för de som vill stanna hemma från jobbet en längre period. Åk lite tunnelbana, slicka gärna på ledstängerna eller gnid dig en extra gång på sätena och peta sedan både djupt och länge i ögat – antingen på dig själv eller någon du inte gillar, så är saken biff!

Själv har jag skärpt mig väldigt mycket de senaste åren då jag av en händelse hamnade i en trappuppgång vars ledstänger var svarta av skit. Längre upp i trappan bodde en äldre man vars dörrhandtag bestod av lager av gammalt, gult, knottrigt…någonting! Så numera är jag väldigt noggrann med att ha handskar på mig vintertid då jag t. ex. åker buss eller besöker sjukhus, och om jag inte har handskar så tvättar jag händerna direkt när jag kommer hem. Speciellt noggrann är jag när jag jobbar i caféet eller över huvud taget hanterar mat.

För man vet ju aldrig vem som har åkt byxlös på ledstången, folk har ju böjelser för det mesta kan man tycka… 🙂

