Vad är en äkta man egentligen? Del 5.

Erik & Mackan knäcker den manliga koden, del 5 och nej, de är inte ens i närheten av att lyckas. Det är ju trots allt 5 delar kvar! Sedvanligt hänger jag kvar likt en banan i avgasröret under en inspelning av Snuten i Hollywood 54, nyfiken i en strut och ständigt intresserad av den psykoanalytiska delen…eller nåt. Enda frågan jag har är egentligen: När ska den kvinnliga motsvarigheten att produceras?

  • En man blir döende av en förkylning? Ack och ve och jämmerdal vad det är synd om en man när han har en förkylning.
  • Den moderna mannen ska kunna timra ihop en sommarstuga och byta blöjor på barnet. Under en stressad pappakväll ska man kunna köra in bilen i garaget ropandes ”Pappa är hemma”, kakla en vägg, rusa till köket och göra en pannkakssmet och vända pannkakor i luften, som sedan ska serveras och bedömas. Sedan ska man springa ner i källaren och ta hand om en mus som har smitit ut från sin bur och sist men inte minst ska man koppla av genom att knäcka upp en folköl och svepa den så snabbt som möjligt.
  • Hur ska en man hantera tunnhårighet? En man rakar av sig håret om han blir tunnhårig, vilket är både sexigare och manligare istället för att envist hålla kvar vid de få strån han har kvar. Värst i det fallet, är hästsvans.
  • Hur pryd får en man vara? Inom kompisgruppen ska man kunna använda ganska grova ord utan att bli förvånad eller generad. Att gå till en offentlig bastu och vara pryd kan tyckas vara ett ganska omanligt beteende. Att i omklädningsrummet bete sig på ett visst sätt och i vilken ordning man gör saker och ting är finliret, en balansgång mellan att vara pryd eller manlig. En man får inte vara för pryd helt enkelt.
  • Hur festar en man? Privat bjudning är det brukligt att ha med sig en gåva. Försök att ge bort något neutralt och personligt. Viktigt att komma ihåg är att ingen tycker om en torrboll så ta gärna för dig då det bjuds. Men drick inte för mycket! Om du blir utmanad på duell och vet att du är på gränsen till att ha druckit för mycket så är det bättre att lämna festen på ett diskret och värdigt sätt.
  • Ska en man kunna mycket om bilar? En typisk man ska kunna ställa en diagnos inifrån bilen om han hör ett missljud. En man ska kunna mer om bilar än vad hans tjej kan?
  • En man gillar bas? Oavsett vilken låt som spelas blir den bara bättre ju mer bas man har.
  • Får en man prata bebisspråk? Att göra det med sin tjej är hemskt och obehagligt. En viss jargong däremot kan vara kul och mysigt. Inom husets väggar är det mesta tillåtet, även bebisspråk om det funkar inom förhållandet.
  • Den moderna mannen ska inte bara kunna laga en server, fälla träd och brottas med vilda björnar utan han ska även kunna baka en tårta.
  • Kan en man ha en tjejkompis utan att vilja ha sex med henne? Möjligtvis är det så att kvinnor har lättare att tänka sig killar som enbart kompisar medan killar har lättare att acceptera att det blir något mer än vänskap, ifall tillfället kommer. En kille vill alltid ligga med sina tjejkompisar fast han kanske inte alltid är medveten om det?
  • En man väljer alltid det dyrare alternativet?…även om han inte vet exakt vad det innebär för skillnad.
  • Får en man ha en dold mjukistalang? Typ dreja i lera, virka eller sticka. Det blir manligt om man verkligen vill hålla det hemligt. Helst ska han arbeta som torped för att komma undan med sådana talanger. En man pratar inte om sina mjukistalanger?

 Ett ypperligt bra program detta, där steroetyperna och generaliseringarna tas upp, ifrågasätts och diskuteras. I mitt sökande efter mänsklighetens esse, våra fundamentala drivkrafter och våra hjärnors spöken följer jag självklart denna tv-serie med största vaksamhet. Självklart testar jag min egen manlighet också längs med avsnitten och jag ligger ganska bra till. Men hur gick det denna vecka?

När jag är förkyld så är jag men jag gnäller inte om det för jag är van vid mycket värre saker och tror fortfarande att t. ex. graviditet är mer påfrestande, grädda pannkakor är lätt som en plätt, tunnhårig är jag inte ännu men om den tiden kommer så rakar jag nog skallen ganska snabbt och ofta, jag var nog mer pryd förr men har vant mig vid det tuffare snacket, självklart tar jag med mig en gåva och sköter mig väldigt städat samtidigt som jag tar för mig av både mat och dryck, missljud från bilar kan jag både diagnosticera och lokalisera ganska snabbt, bas är härligt, jag pratar aldrig bebisspråk med någon, dock har jag aldrig någonsin bakat en tårta på egen hand, tjejkompisar har jag några stycken och vissa utan baktankar haha, dock är jag ekonomisk av mig och jag har några mjukistalanger som jag visserligen inte skryter om men jag skäms inte heller för dem.

Poäng denna vecka: 7 ½ av 12 så det är en halv poäng mer än förra veckan, och jag  klarade mig bra. Sådär lagom, precis som jag tycker att en modern man ska vara.

På tisdag klockan 21 i Tv 6 kommer del 6 i Erik & Mackan knäcker den manliga koden. Tips tips! Sevärt sevärt! 😉

4 svar

  1. Ja jisses, manligt/kvinnligt kan man ju gräva i evigheter i men det är oerhört intressant också. Även om det serveras med en hel del humor men det gör ju inget 🙂

  2. Missade ju programmet igen men det är väl tur att du bloogar om det .. 😉 Huh! Verkar vara hårt att vara man … Hoppas Erik och Mackan tar upp konflikter/kommunikation med och ser hur olika män och kvinnor gör och tänker på det området … 🙂

  3. Ja absolut. Visst är det intressant att förstå den manliga delen men kvinnor är alltid mer intressanta hehe

  4. Haha såå himla bra 😉 De hade faktiskt vart kul om nån hade gjort ett program även ur kvinnlig synvinkel 😉

Kommentarer inaktiverade.

