Blir det någon pension för oss då?

Finanskris hit och konjunktursvängningar dit, upp och ner, och de lågavlönade ligger lika risigt till som de alltid gjort och vågar väl knappt ens tro på att uppnå en pensionsålder.

Just nu ses delar av pensionssytemet över, detta efter hård kritik på senaste tiden, något jag undrar över – varför just på senaste tiden? Har inte detta system varit ämnat åt de som tycker om att leka med pengar från början? De som har tid att sätta sig in i allt vad hausse och portfolios betyder – de som har tid och intresse att sätta sig in, råplugga och se pengarna växa. Alltså inte de som är utförsäkrade, under rehab, sjukskrivna, flerbarnsföräldrar och/eller hårt arbetande människor. Eller som det står i artikeln i Dagens Nyheter:

Forskning har visat att de som varit aktiva vid placering av sina premiepensionspengar har fått ett betydligt bättre utfall än de som varit passiva. Och de aktiva är främst män, högavlönade och storstadsbor.

Att sedan både de borgerliga och socialdemokraterna står bakom systemet är ganska poänglöst för de som rör om i grytan är också de med mest makt och mest inkomst, är det inte så? Och om de inte sitter i toppen så vill de dit och på vägen dit så är pengar aldrig fel, alltså har de ett intresse.

Jag har varit kritisk mot detta system i flera år för det påminner mest om rysk roulette och den dagen jag når pensionen – om jag nu gör det – så borde jag vara glad om jag kan leva på annat än barkbröd och gröt. För alla har inte intresset, tid eller kunnandet att leka med pengar, hur bra det än är.

Läs även: En halv miljon av din pension brinner inne. ”Bra system” my butt. Svensson har än en gång blivit lurad.

