Drömtydning: Ännu en med samma tema.

Vaknade vid 2:30 av ont i magen och att det lät som femtielfte världskriget där inne. Jag minns även att jag drömde något konstigt om att jag piercade magen med ett stort metallspänne (som inte ens satt rakt) där det stod något i stil med ”All hail Satan” och min lille mamma gillade inte det. Konstigt va? 😛 Vad jag inte kunde berätta var att jag behövde det väldigt tunga metallpännet för att smälta in som gängmedlem i ett mc-gäng och jag var en polis under täckmantel. Vi gick i något slags berg-o-dal-bane-liknande område med en massa eld, svavel och lavafyllda sjöar – men jag var aldrig rädd eller besvärad av det, bara av vad lilla kristna mamma tyckte.

Jag kikade i mitt Drömlexikon vad detta kunde betyda…

  • Metall = Hårda känslor; den verkliga världens ellerden egna fantasins begränsningar; viljestyrka eller envishet; verklighet.
  • Helvetet = Om det är hotande: känslor, ängslan; det elände man själv skapat, vilket kanske kommer ur vrede och bitterhet som vi klamrar oss fast vid, eller en känsla att vara annorlunda eller oönskad; känslor som brinner i oss. Ibland byter människor himmelens och helvetets roller. Helvetet kan bli attraktivt och fyllt av spänning, medan himmelen blir grå och trist.
  • Satan: Saker hos oss själva, eller i världen, som skrämmer oss eller som vi känner att vi inte kan kontrollera; påverkan av kylig intellektualism eller materialism.
  • Färger: (rött och svart) I många drömmar med framträdande färger kan känslorna vara starka. Detta antyder att färgerna avspeglar våra känslor och sinnesstämmningar. När en drömmare huvudsakligen är intellektuell eller utan kontakt med sina känslor, så kommer färgen att ta känslans plats istället för att komma samtidigt. Färgen rött kan betyda många olika saker i olika kombinationer men det som verkade som den mest troliga betydelsen var att i min dröm betyder rött lidelsens faror, starka känslor, rädsla eller sexualitet. Svart däremot betyder det omedvetna, okända, gömda eller undvikta; den icke accepterande sidan av jaget; att inte vara medveten; depression; rädsla; död.
  • Polis: Känsla av vad som socialt är rätt eller fel – våra känslor av vad andra skulle tycka illa om eller straffa oss för; våra sociala beteenderegler snarare än våra innersta känsla för rättvisa, därigenom hämningar, skam eller skuldkänslor.
  • Magen: I allmänhet representerar magen potentialen hos våra aktiva, naturliga drifter – hunger, längtan att bli omfamnad; längtan av att ge av oss själva. Om dessa skadas tenderar vi att dra oss undan från aktivt socialt liv eller intima känslor i olika relationer. Magdrömmar kan också referera till någon sjukdom i de aktuella organen.
  • Mamma: Det är från vår familj som vi lär oss de flesta positiva och negativa relationsmönster och attityder mot livet som vi sedan använder i vardagslivet. Om modern inte lyckas utveckla en riktig känslomässig kontakt med oss kan vi själva få svårt att möta våra känslor på grund av brist på självförtroende. Föräldrar utgör grunden, myllan där vår jagkänsla skapas. Modern står för känslor; kompetens i relationer; det förenande i familjen; hur vi förhåller oss till känslor i en relation; styrkan att ge näring och av sig själv: intuition.

Så det verkar som att mina innersta känslor, min sanna personlighet vill ut och ha lite röj, oavsett vad omgivningen säger. Dags att ge sig ut på lite äventyr kanske, att leva för första gången i mitt liv och visa min rätta personlighet med allt vad det innebär, utan att ta överdrivet mycket hänsyn till allas åsikter. Dags att sluta identifiera mig med min diabetes och sluta hitta ursäkter på grund av den. Dags att bejaka människan och känslorna. Men så har det nog alltid varit att jag har varit envis på mitt sätt men ändå begränsad av min omvärld, schemalagd som den alltid har varit och min täckmantel är kanske det som alltid har legat vilande hos mig, men gömt.

Man ska komma ihåg att alla tolkningar är individuella och att en sak i en dröm inte betyder samma sak för alla människor. Men jag tycker ändå att den här boken, Drömlexikon – av Tony Crisp, ger väldigt bra tolkningar då det ges mycket olika förslag på tolkningar. Drömmen jag hade stämmer bra överens med tidigare drömmar inom samma område, även om drömmarna har varit helt annorlunda så är ändå tolkningarna väldigt snarlika. Egentligen kan man nog sammanfatta hela tolkningen till en enda sak:

Våga vara människa.

Det låter väl ganska vettigt, inte sant? 🙂

2 svar

  1. Åhå, lockande! Tack för tipset.

  2. Shit vilken häftig dröm, får väl hoppas på del 2 i natt 🙂 , analysera mindre och skriv en story på den istället.

Kommentarer inaktiverade.

