Att skriva ut en…torsk?

Ni kanske inte visste det men framtiden är redan här – i 3D – och vad skulle ni gilla en skrivare som kan skriva ut saker?

Min brorsa, som har järnkoll på det mest märkliga saker, tipsade mig redan förra året om den här 3D-skrivaren, som alltså i stort sett kan skriva ut vilken sak som helst. Tekniken gör nya framsteg hela tiden – allt från snabbare bilar med hjälp av nanoteknik (som för övrigt också är otroligt häftigt) och morgondagens smarta mat – men jag tycker ändå att skrivaren slår det mesta. Kika på det här filmklippet så förstår ni bättre vad den kan göra. Prepare to be amazed!

Häftigt va? Den tekniken och kunskapen har funnits ett tag och faktum är att det finns idag vissa sajter som erbjuder ritningar på mindre saker som man då kan skriva ut.

Men tänk om den här tekniken kommer i fel händer? Om jag blir förbannad på grannen som alltid är Überjävlig, vad hindrar mig från att skriva ut ett skjutvapen? Eller ännu värre, någon subventionsdrabbad diktator som vill hämnas genom att skicka iväg lite kärnvapen eller stridsspetsar mot andra nationer.

Det skulle iofs vara helt fruktansvärt, inte sant, men ändå inte det värsta som kan hända för tänk vad som skulle kunna ske med världsekonomin. Nu vet jag inte om de kan skriva ut biologiska produkter såsom frukt eller levande människor, men vad händer med världsekonomin i framtiden om vi kan skriva ut precis vad som helst? Ingen import eller export av varor och hela nationers ekonomi skulle gå åt skogen.

Tänkvärt, inte sant? Ganska skrämmande också om man vågar tänka efter lite.

