Vad är en äkta man egentligen? Del 3.

Erik & Mackan gör del tre i sitt sökande efter att knäcka den manliga koden. Vad är manligt? Vad är en äkta man? Frågorna är många men som tur är har vi dessa två experter som lotsar oss mellan fördomar, stereotyper och som slänger oss en livboj där vi guppar, ensamma i testosteron-havet. Allt i strävan på att finna koncentratet bakom konceptet manlighet.

  • En man vet vad det är för vägg han bankar på? För egen del kan jag tycka att det är lite maskulint att kunna konstatera att jepp, det här är en bärande vägg, det här är plywood, gipsad vägg eller madrasserad cellvägg och det kan ju vara bra att veta om man ska skruva, spika eller plugga i väggen. Alltid imponerar det på någon.
  • En man ska kunna hålla sig? Tydligen är det omanligt att ha en liten blåsa och att behöva gå på dass onödigt ofta men att dra i sig två backar med öl är väl ändå att tänja gränserna. Eller åtminstone blåsan. Dessutom är öl urindrivande och det är faktiskt farligt att hålla sig för länge.
  • Är det manligt att inte ta hjälp av manualer? Eftersom män ofta har en övertro på sig själva och vad man kan prestera så kan det sägas att detta är ett typiskt manligt drag. Men det är själva känslan att ha klarat av något mer eller mindre komplicerat utan någon annans hjälp som är drivkraften även om man riskerar att saker inte går helt rätt.
  • En man gör ljudeffekter? Ungefär 12:15 in i programmet får man både se och höra hur en man (?) tar en snus samtidigt som han gör dramatiska ljudeffekter. Själv har jag inte märkt detta märkliga beteende hos någon och det är jag glad över. Tänk er själva hur pinsamt det vore i ICA-butiken då er bekant gör explosionsljud varje gång han lägger något i kundvagnen. Eller däckskrik i varje sväng. För mig låter det väldigt bransligt.
  • Är det manligt att skämta om sina kroppskomplex? Männen har det enklare än kvinnor att skämta om sådana saker då det är mer accepterat. Att man som man får en ölmage är helt okej och något man kan skämta om, men samtidigt vet man att fetma är skadligt och kan leda till komplikationer. En man ska acceptera sin kropp utan att bli nojig över skavankerna.
  • När erkänner en man att han har fel? Antingen direkt eller inte alls. Kunnande är status men den som kan allt, kan ingenting. En man erkänner inte att han har fel förrän han blir påkommen.
  • En man tycker om (men förstår inte) amerikansk fotboll? Jo, men det tror jag stämmer ganska bra. Det är en sport, en manlig kontaktsport där det förekommer blod, svett och dårar. Med andra ord uppfyller amerikansk fotboll alla önskemål för att vara en intressant sport. Regler är oväsentligt.
  • Varför är långa, smala blondiner med stora bröst så populära bland män? Den tesen kan man nog ta med en stor nypa salt, för det är snarare så att män skiter i stort sett hur hon ser ut och tackar aldrig nej till sex.
  • En man ska kunna slakta sin egen mat? Om en man blir satt på en öde ö och varit tvungen att döda och slakta djur för att överleva…men egentligen handlar det inte om att vara manlig eller inte, eller hur? Att nacka en höna är säkert småhemskt de första gångerna man gör det, men sedan blir det antagligen mer eller mindre rutin. Att man dessutom vet att fågeln har levt ett gott liv och att man tillreder allt från ”grunden” så att man vet att det går rätt till borde kännas som en ganska bra anledning att inte må alltför dåligt av att nacka en höna.
  • Får en man skämmas när han blir ignorerad av kyparen? Mannen vill vara den som löser allt och dessutom verka så världsvan som möjligt och det är ju just det som kan göra hela situationen så pinsam då kyparen rubbar hela den idén och hela upplägget. En riktig man tar tag i problemet och tycker inte att det är pinsamt. För en riktig man finns det egentligen inga problem.
  • En man får aldrig vara lillskeden? När man ligger sked är den som hamnar under den andres arm och då är det väl tänkt att överskeden är den som ska beskydda.
  • Hur hanterar en man frågan ”hur tycker du att vi har det?” Män gillar konkreta frågor så den frågan är omöjlig att svara rätt på. Det går inte att svara rätt eller fel och därför blir det oerhört frustrerande för en man, tävlingslysten som han är. Att frågan över huvud taget dyker upp i ett förhållande är en varningsflagg för då är det troligtvis något som är fel. En riktig man kan helt enkelt inte svara på den frågan, men han kan ha en diskussion om förhållandet i sig.

Detta var som sagt del 3 av Erik & Mackan knäcker den manliga koden, som jag följer slaviskt varje vecka. Självklart är det en hel del galen humor i programmet men det är ändå väldigt intressant då man får ett hum om hur komplicerade könsroller vi har. Dels genom oss själva men också genom andras ideal och synsätt.

Hur det gick för mig denna vecka? Jodå…

Jag är ju inte helt bortkommen när det gäller snickerier, husmaterial, dyckerts m.m. så jag bankar gärna på väggar men mest av nyfikenhet, jag är otroligt bra på att hålla blåsan och kan faktiskt vänta tills jag kommer hem igen om det skulle behövas, manualerna sparar jag alltid men jag läser dem bara i yttersta nödfall, ljudeffekter gör jag men absolut inte ofta, jag har vissa kroppskomplex som jag gärna skämtar om vid rätt tillfälle, jag erkänner när jag blir påkommen att ha fel men fan vad det svider, amerikansk fotboll är en sport och jag gillar knappt några sporter så jag säger nja på det påståendet, jag har faktiskt sagt nej till sex och undvikit att hamna i sådana situationer även om det har varit fritt spelfält, dock är jag ganska trött på kloner, att slakta min egen mat tror jag inte skulle vara några problem men det är iofs lätt att säga när man inte ens är i närheten av en sådan situation, men om det handlar om överlevnad skulle jag inte tänka efter två ggr, jag löser problem, lillsked eller storsked spelar ingen roll för man vänder sig ju under natten och byter roll och nej, jag kan inte svara på frågan ”hur tycker du att vi har det?”

9½ av 12 möjliga och flera halva poäng. Det skulle aldrig falla mig in att göra ljudeffekter i tid och otid och de flesta tjejer är både snygga och intressanta och skedarna går ju inte att svara på direkt. Men jag känner mig ganska nöjd ändå faktiskt. Manlig på ett bekvämt och inte på ett påtvingat sätt. Tryggt och bra.

Fortsättning följer. Del 4 av Erik & Mackan knäcker den manliga koden kommer klockan 21 på tisdag och Tv 6 är kanalen.

2 svar

  1. Tack. Baserat på ett grymt bra program får jag ju tillägga 🙂

  2. Bra inlägg.

Kommentarer inaktiverade.

