Tioåringar får söka jobb.

Amerikanska tioåringar slipas nu i konsten att få jobb senare i livet. Helt rätt tycker jag.

När jag var tio år hade jag ingen aning om hur arbetsmarknaden såg ut, hur man sökte jobb eller hur man ska förbereda sig för sin allra första jobbintervju. När man väl gick ur skolan så gjorde man så gott man kunde och tids nog så lärde man sig någorlunda hur systemet fungerade och jag hade gillat lektioner i det, lägre ner i åldrarna så att man åtminstone har ett hum.

Men varför stoppa där? Tänk så mycket mer man kan utveckla det här tankesättet.

Vid 8 års ålder ska man få sin allra första aktieportfölj, vid 9 hur man tecknar ett bolån, vid 11 hur man beställer vin över internet, vid 12 hur man raggar på krogen, vid 13 hur man fickparkerar i rusningstrafik, vid 14 hur man bäst ska förbereda sig för att hamna på demensvården. Möjligheterna är enorma och varför, ja varför i helskotta ska vi ens låta barnen få veta hur det är att vara barn? Sådana dumheter har man ju inte tid med när man ska tjäna sitt fosterland och tjäna pengar varav staten får sina älskade skattepengar.

”Söka jobb” förresten…som om arbetsmarknaden ser någorlunda likadan i framtiden som den gör idag. Som att det skulle förändra villkoren något nämnvärt, det är jag mycket tveksam till. Personlig utstrålning och kompetens är väl det som alltid har räknats och jag hoppas verkligen att det kommer så förbli.

En hjärnkirurg som fick sitt jobb inte genom meriter utan för att han var en kul prick och lärde sig söka jobb när han var tio år gammal, jo, man tackar. Eller en polis som fick jobbet för att han log och skrattade så gott så fort han fick se de blinkande ljusen på polisbilen. Jepp, det är vad som brukar kallas kvalitetssäkring 😉

