Vad är en äkta man egentligen? Del 2.

Den svenska mannen är förvirrad och Erik & Mackan har nu sänt den andra delen av hur en man ska vara. Jag som alltid är intresserad av könsroller, stereotyper och jämställdhet följde självklart programmet med falkblick…

  • En man vet vad tjejen egentligen menar när hon frågar om han ska med upp på en kopp te.
  • En riktig man ska kunna montera ihop en IKEA-möbel utan bruksanvisning.
  • Får en man vara gnällig? Karlgnäll ska bygga en själv och sänka någon annan och detta gäller oftast andra yrkesmän, i ett försök att få det som att man skulle klarat av jobbet bättre själv. Vid sjukdom: uttrycket ”jag önskar att du skulle kunna känna vad jag känner” är fruktansvärt omanligt. Det är inte okej för en man att gnälla, om man kan göra något åt det.
  • Färgen rosa är idag tillåten för män men är dock inte så vanlig. Däremot säger sig män som är säkra i sin manlighet inte ha något emot att bära rosa, främst skjortor eller slipsar.
  • En man pratar om stenskott. Så är det bara.
  • Får en man tacka nej till en runda? I krogmiljö om någon vän bjuder hela laget runt på t. ex. shots eller öl, då är det manligt att vara generös och ha ”öppna plånböcker” och speciellt att bjuda på rundor laget runt. Att däremot vara småaktig och ha råkoll på vem som är skyldig vad, är omanligt.
  • Visste ni att kaptenen och styrmannen på flygplan alltid äter olika sorters mat för att undvika matförgiftning? För övrigt ska man som man alltid vara redo att ta över ett flygplan då piloten, av okänd anledning, har tappat kontrollen.
  • Ska en man alltid veta åt vilket håll norr är? Om man heter Josefin Craaford så är det manligt och det känns tryggt. För övrigt kan tre killar i en bil innebära att man hamnar precis vart fan som helst eftersom det är skämmigt att inte veta vart man ska. Män över 50 bast vet precis allting om allting, speciellt vägen och man frågar ingen. Om kvinnan tar befälet så ska man som man lasta allt ansvar på henne ifall det går fel – vilket det oftast inte gör.
  • En man grimaserar inte när han dricker whiskey?  Oavsett om man gillar whiskey eller inte så får man aldrig göra grimaser när man dricker det och absolut inte hosta.
  • Får en man ringa och bara prata strunt? Tydligen ska en man alltid ha ett syfte med sitt samtal och helst ska de vara korta och konkreta.
  • Hur gör en man slut? Först måste man göra upp en strategi hur man ska göra slut, och sociala medier är inte okej. En man ska inte ringa runt till sina kompisar och berätta om sitt beslut innan det verkligen är förverkligat – eller ens innan hon själv vet om det. Platsen för att göra slut är också viktigt och man bör välja en neutral plats och en nutral tidpunkt. Det är också viktigt för en man att bevara lugnet för det finns inget manligare än verka lugn och samlad, även under så känslosamma tillfällen som avslut på en relation.
  • Ska en man tycka om vapen? Eftersom det är farligt kan det vara lockande för en man, likaså för att ha en möjlighet att försvara sin familj eller partner.
  • En man kan alltid backa med släp eller husvagn? Att kör med släp är inga problem, men när man t. ex. ska backa omkring på en återvinningsstation så blir det genast lite knivigare. Dock ingenting som en riktig man erkänner utan bara gör.
  • En man frågar inte vad som händer i en film?
  • Hur kommunicerar en man? Är män raka i sin kommunikation eller är de bufflar? Män och kvinnor gör på olika sätt – männen är oftast rakt på och kvinnorna gör det mer omständigt genom att lyssna och vara känslig. En man ska vara rak men inte okänslig.

Sjävklart fick jag även denna gång ”bra” poäng och ja, jag känner mig fortfarande väldigt trygg i min mansroll.

Det är inga problem för mig att förstå när en kvinna vill ha mer än te, snickerier är roligt och min logik är det inga större problem med, dock får jag erkänna att jag gnäller ibland men inte till överdrift och i onödan, jag äger faktiskt en rosa t-shirt, stenskott har jag faktiskt pratat om, jag har aldrig tackat nej till en runda på krogen eller hemmafester, att agera pilot med eller utan instruktioner vore inga problem, jag är dock inte främmande för att fråga efter vägen vid behov, jag försöker att inte grimasera när jag dricker whiskey och det fungerar ganska bra, jag ringer väldigt sällan i onödan men det händer faktiskt, vid uppbrott brukar jag vara saklig och lugn, jag samlar fortfarande på vapen och gillar kombinationen skönhet med dödlighet, det var länge sedan jag backade alls men skulle säkert klara av det, jag har nog aldrig frågat vad som händer i en film men jag skulle ha gjort det när exet tvingade mig att se på Star Wars men jag var för upptagen med att hålla ögonen öppna och ja, jag tycker jag är både rak och känslig med omtanke i min kommunikation.

Alltså 13 poäng av 15 så jag är ganska nöjd. Nu ska jag kommunicera lite med min hund, samtidigt som jag putsar på vapensamlingen, i min rosa t-shirt… 😉

4 svar

  1. Jojo, säääkert 😛

  2. Haha, en DEL poäng skulle det stå juh!

  3. Låt mig gissa: Du har en rosa smärgelduk till älgstudsaren? hehe

  4. Hehe, jag har faktiskt lyckats skrapa ihop en poäng jag med. =)

Kommentarer inaktiverade.

