Vad är en äkta man egentligen? Del 1.

Som ni kanske har uppmärksammat så har tv 6  igång just nu, en serie vid namn Erik & Mackan knäcker den manliga koden. Eftersom jag är intresserad av jämlikhet och manligt versus kvinnligt så är ju denna serie något som jag tänker följa slaviskt. Bland annat söker radarparet efter svaren på hur macho eller mjuk man ska vara som man i vissa situationer och med vissa människor och ja, det kanske behövs ett sådant program. Det sägs att den svenska mannen är vilsen idag och inte vet vilken fot han ska stå på. Den lurviga eller den som har fått pedikyr.

Än så länge har det bara visats ett avsnitt och denna gång fick man veta att:

  • Det är manligt att kunna tjuvkoppla en bil (ifall världen blir övertagen av zombies).
  • Att man som man ska tycka om mat, matlagning och stark mat (och snus).
  • Att det är tillåtat som man att ge komplimanger åt andra män. Inom vissa ramar.
  • Manliga kramar sker enligt vissa ritualer där man inleder kramen med högt burna armar för att tydliggöra att en kram är på ingående. Ett par sekunder räcker för att inte missförstånd ska uppträda. Det sedvanliga vid manliga kramar är att klappa varandra på ryggen, ungefär mellan skulderbladen, i lagom styrka för att understryka en kamratskap. Därefter backar man vanligtvis en aning.
  • En man ska kunna NATOs fonetiska alfabet.
  • En skinnjacka i garderoben är en av grunderna hos en man.
  • Något av det omanligaste som finns är att vara svartsjuk då det hänger ihop med självkänsla och självförtroende, något som är grunderna i manlighet. Men att vara svartsjuk är också ett sätt att visa att man bryr sig så en liten dos av svartsjuka är trots allt tillåtet.
  • En man vill alltid ha en större tv.
  • Hur ska en man bete sig vid pissoaren? Det är bara okej att prata med främmande män på offentlig toalett om man har någonting gemensamt.
  • Den manliga förkylningen är faktiskt vetenskapligt bevisad att vara värre än hos en kvinna.
  • Får en man skämmas för sitt kön? Eller snarare, hur kommer det sig att män pillar lite på sig själva innan de går ut i den offentliga duchen på t. ex. gymmet eller i badhuset för att få den att verka större? Även där handlar det om osäkerhet, vilket då borde ses som omanligt.
  • För att en man ska vara odiskutabelt manlig eller extra manlig bör han ha klarat av brandmanstestet, något som alla brandmän inom yrket ska klara av.
  • En man somnar direkt efter sex.
  • Får en man visa sin mjuka sida inför andra män? Inför sina kompisar är bäst, såvida det inte går till överdrift.
  • En man berättar alltid när han har diskat?

Hur det gick för mig? Tja, om man räknar igenom alla de ovanstående förslagen på hur en man ska vara – och de är 18 stycken till antalet – så fick jag faktiskt 11 ”poäng”. Jo, det kan ju verka svagt iofs, men jag kan faktiskt inte tjuvkoppla en bil, jag lagar inte mat till mig själv, jag kan halva NATOs fonetiska alfabet om än lite knackigt, jag är lagom svartsjuk i ett förhållande, jag skiter fullständigt i tevens storlek så länge man ser något alls, jag är nästan aldrig förkyld på allvar, något brandmanstest har jag aldrig behövt göra, jag försöker gärna få beröm när jag har diskat och ja, jag somnar direkt efter sex men det är bara för att förspelet har varat i minst 4 timmar och att natten har varit ett enda långt träningspass!

Nästa avsnitt kommer på tisdag och det lär bli fler poäng för mig. Så det så 😛

6 svar

  1. maskrosen: Klockan 21 i Tv 6…och jag vet flera andra killar som tycker tevens storlek är jätteviktigt! Antagligen för att de ska kunna se den lilla lilla fotbollen på tv-sporten och det är bättre att vilja ha en större tv än att erkänna att man börjar se dåligt hehe

  2. A-S: Njae, eller jo det blir nog en poäng till faktiskt, om jag ska vara ärlig. Alla som kommer i min väg under dagen ska få veta att jag har diskat. SANT! 😛

  3. Haha åh de måste jag ju se, har änna missat de helt. Men jag skrattade när de kom till ”En man vill alltid ha en större tv” för så vitt jag vet (undantaget dig då) så är det skrattretande sant 😉

  4. Hahaha! Förresten .. du glömde väl inte att ta med ”berättar när han har diskat”. 😉 Tänkte du kunde få en extra poäng där. ;-D

  5. Hehe gör det. De gör det ju med en klackspark och med glimten i ögat, men man får ändå en liten tankeställare 🙂

  6. Borde ju kolla på det där programmet, verkar lite roligt 🙂

Kommentarer inaktiverade.

