Eländes jäkla Facebook?

Jahapp, så var det dags att slänga lite mer dynga på Facebook igen. Nyheten som flera tidningar tar upp är att vi tycks bli deprimerade då vi ständigt använder Facebook för att jämföra oss med varandra. Sant eller inte?

Dagens NyheterSvDMetroAftonbladet

Egentligen låter det väldigt ohälsosamt att var fjärde användare mår dåligt. Lågutbildade, låginkomsttagare och unga kvinnor tycks vara särskilt utsatta och må som sämst. Men kanske är det så att den didigtala tidsåldern och informationssamhället nu har kommit ifatt de flesta av oss nu när ”alla” ska vara med? Att ständigt uppdatera sig eller följa andras uppdateringar tycks ta en allt större plats i våra liv och pressen att trumfa våra medmänniskor blir som ett submentalt ”måste”.

Jonas Mosskin, psykolog vid St Lukas psykoterapimottagning i Stockholm och expert på sociala medier ställde upp och svarade på läsarnas frågor om sociala medier i Dagens Nyheter och det fanns en hel del intressanta frågeställningar.

Själv har jag inte längre några problem med nätet, depressioner på grund av nätet eller liknande, men kanske mest för att jag är härdad sedan länge. Datorn blir allt mindre viktig för mig och på helgerna har jag inga större problem med att inte uppdatera mig. Tvånget och begäret som jag kände förr och som många ”nybörjare” kämpar med nu är långt, långt borta, och det är jag glad över. Så många av de som kallade andra människor för datornördar sitter nu själva i den båten och är sjösjuka. Med andra ord, grattis – ni är nu Datornörd Version 2 – hoppas ni har flytvästen på för ni har en härlig psyko-detox-resa framför er.

6 svar

  1. Vassego – och lite mallig är jag faktiskt hehe

  2. Hehe, nu såg jag och dessutom fick jag lära mig något nytt. 😉 Tacksamt. 🙂

  3. Ja, det är ju faktiskt väldigt sant. Om det vore enbart af ondo skulle vi knappast använda oss av det, inte sant? Submental, jag vet inte vartifrån jag fått det men det tycks vara ett engelskt ord. I min värld betyder det undermedvetet 🙂
    För skoj skull, googla ”Submental numerofobi” så får du se en kul grej hehe

  4. Precis, alla slänger dynga och fokusera enbart på de dåliga med Facebook. Kan inte låta bli att vara nyfis och undrar vad de ska ha den kategoriserade undersökningen till .. hmmm …? Oavsett kan väl vem som bli beroende av något som ger dem något gott annars skulle man väl inte hålla på?
    Submental? Vad betyder det? 🙂

  5. Haha jadu! Kanske jag blev inspirerad av de här gossarna: http://www.youtube.com/watch?v=C0mQvObVVdU

  6. Tusen tack 😀 Visste inte att jag hade en manlig läsare som läste mina sminkinlägg :p

Kommentarer inaktiverade.

