Skönt med fakta.

Här är äntligen lite fakta och siffror angående in- och utvandring i Sverige. För det är nämligen en lagom het nyhet idag då både DN och Metro skriver om det.

Dock är det ganska oroande att vi inte haft såhär stor utvandring sedan 1800-talet, där över 50.000 människor lämnade landet, varav drygt 22.000 var svenskfödda. Kling, klong, pling, plong – hallå folkvalda politiker, varningssignal?

En positiv sak är dock att över 67.000 invandrade så än behöver vi inte känna oss helt ensamma. Det märkliga är ändå att evolutionsbiologen Steven Pinker hävdar att världen är en mer fredlig plats än någonsin. Så krig och annat elände kan det väl inte bero på att människor ändå kommer hit? Eller?

För det här är ett ämne som gärna debatteras i både det öppna och det mer dunkla, där vissa påstår att politikerna driver en förlegad och feg integrationspolitik. Själv får jag erkänna att jag knappast vet något om den saken, av flera skäl:

Jag känner tyvärr ingen som har integrerats i det svenska samhället. Jag har försökt men grupperingarna är ganska starka, åtminstone i staden Borås. Men visst, ge mig chansen så gärna. Den andra anledningen är att jag, såsom de flesta andra av oss, är påverkad av medias rubriker och svarta rubriker. För visst påverkas vi av den media vi har omkring oss, på ett eller annat sätt. Se bara påståendet som Pinkerton lade fram, vem kunde tro det? Tredje anledningen till att jag ännu inte vill uttala mig är att jag har absolut ingen insyn i Migrationsverkets rutiner.

Vad jag försöker säga är att man ska uppsöka fakta innan man uttalar sig om saker och ting, speciellt om utsatta människor vars situation man inte ens har varit i närheten av. Däremot tänker jag inom en snar framtid förändra detta genom att, genom jobbet, bjuda in en representant från ovan nämnda myndighet, samt någon som är relativt ny som svensk medborgare, för att inför publik berätta om sina erfarenheter.

Kunskap kallas det, och är en ganska häftig grej. Något fler människor skulle prova på innan de öppnar kakhålet och rapar upp en massa fördomar och vanföreställningar.

Ett svar

  1. […] i Oxelösund – Regeringen drar in assistenthjälp från funktionshindrade, Röda Berget, Anders Frihamn – Skönt med fakta, Lenas tjejer, human labrat, MM, Ola Möller, Parkstugan, Skvitts, Anybodys place – […]

Kommentarer inaktiverade.

