Dagens fundering

När ska man bry sig om andras mening och när ska man det inte? Eller ska man hålla sig till enbart en av dessa vägar att gå? Dessutom är det fel att jämföra sig med andra, åtminstone ibland.

När man minns tillbaka till skoltiden så inser man snabbt vilket offer man var, och man var långtifrån ensam. Det kunde röra sig om de mest enkla saker, som att ha rätt sorts skor, till att köpa rätt sorts tuggummin för att få de rätta samlarbilderna som ingick. Vissa brydde sig mer än andra för att passa in och kanske det var det som verkligen betydde något. Eller kanske inte, men hur som helst är det lätt att idag som vuxen säga att man ska vara unik och gå sin egen väg. Inget fel på det och som stark klarade man av det, eller så fick man sin stämpel att vara knepig, annorlunda eller den som förtjänade stryk i tid och otid.

Sedan finns det ju sådant som kallas för sociala normer, regler och lagar där man inte ska sticka ut alltför mycket. Som att grannen, herr Svensson inte bör köra omkring i en rosa bil, för då sticker man ut och folk kan störa sig på sådant. De kan till och med bli förbannade, speciellt om herr Svensson helt enkelt vägrar att köpa en matchande doftgran att ha i backspegeln.

Gollum kör en rosa bil?

Men det där med att jämföra sig med andra, är det svart eller vitt? Ska man eller ska man inte? Beror det helt enkelt på ens mål i livet, motivationsbaserat eller ej? Beror det på situation?

Exempel 1: Jag är så förbannat sjuk, dock inte döende och ja, jag kan göra något åt det och det är synd om någon annan ja, som kanske är handikappad eller förlamad, har cancer eller heter Mohammed och som får gå 2 mil till närmaste brunn för att hämta vatten åt sin familj. Ska jag jämföra mig med någon annan i det fallet eller helt enkelt konstatera att allting är inte asbra men jag kan göra något åt det?

Exempel 2: Jag har inte råd att köpa nya kläder och är alltid hopplöst ute när det gäller mode och koll på vad som är det senaste. Folk säger att jag har min egen stil och är unik, något som är bra och därför ska jag inte jämföra mig med andra människor för jag ska vara nöjd med mitt torftiga och oglamorösa liv. Jag är en personlighet som inte är som alla andra och jag syns.

Så hela grejen är egentligen, ska man bry sig eller inte? Gå sin egen väg eller följa strömmen? Eller måste man välja och hur gör man det i olika situationer? Ska man skita i andras tycke, smak och rekommendationer? Om inte, vilka människors åsikt ska man bry sig om? Varför i h-vete ska alla tycka någonting hela tiden?

Förbannat mycket frågetecken blev det 🙂

5 svar

  1. Hehe ja, jo det kan man ju hoppas på 🙂
    Jag har idisslat dessa tankar sedan igår och ännu inte kommit på en bra lösning, men det kommer tids nog. Vad det blir vet jag inte men det ska bli intressant att se vad jag kommer fram till 🙂

  2. Man bör nog försöka välja sina referenser själv så gott det nu går. Har man tur så blir man modern och trendig någon gång i livet, eftersom omvärlden förändras och man alltid jämförs med den. Vem vet, man kanske har värsta trendbloggen om ett år utan att ändra ett skit. Men i så fall varar det nog inte så länge.

  3. Kom ihåg att omvärlden är en reflektion av dina egna tankar så också andras uppfattningar. 😉

  4. Hehe ja, det var väl mest typexempel, med ett visst mått av sanning kanske, men egentligen bottnar väl allt i en enda fråga: Varför jämföra sig alls med andras uppfattningar. Det kanske är så enkelt och bara en själv som komplicerar allting i onödan? Även om man har egna värderingar om allt möjligt så speglar det sig ofta i och av samhället. Något som man kanske egentligen inte borde bry sig om alls.
    Knepigt! 🙂

  5. Nu undrar jag varför detta behov med att jämföra sig? Vad vill Du/Vi uppnå med det egentligen?
    Är det vår egen tankekonstruktion rädsla som spökar?
    Rädda för att inte duga (en jämförelse det med)? Dina exempel är bra fast när du skriver att du ska låtsas att ”allt är asbra” fast det inte är det .. är det en förnekelse av känsla och det mår väl heller ingen bra av.
    Du skriver också om ditt torftiga och oglamourösa liv. Ord med värderingar och innehåller det med jämförelse.
    Usch, nu låter jag kanske som en besserwisser tant fast min egentliga mening var att påvisa hur klurig tanken är.

    Du är unik precis som alla andra! 😉

Kommentarer inaktiverade.

