Men, jag vill ju också!

Jobba hemifrån alltså, och om man ska se krasst på det så skulle jag kunna, men jag vill inte. Eller?

På onsdag är det Jobba-Hemma-Dagen, utlyst av Microsoft, allt för att ”manifestera fördelarna med en mer flexibel syn på arbetet”, och visst låter det ganska bra? Men blir det inte lite orättvist, för hur ska en sjuksköterska kunna jobba hemifrån? Eller en asfaltsläggare. Måhända att skillnaderna mellan så kallade pappersskyfflare och grovarbetare blir ännu större.

Samtidigt hade det ju varit ganska skönt för de som inte har 100% hälsa och som tycker att det är både jobbigt och tidskrävande att ta sig hem och tillbaka från jobbet. För sådant tar tid, speciellt om man pendlar och ska orka med långsamma bussar varje morgon. Sedan får man ju tänka på att man genom distansarbete troligtvis förlorar en hel del social samvaro med sina arbetskompisar, och rent psykologiskt skulle det vara en tillbakagång om man ser på hälsan i stort.

Men det är klart, det är väl ganska individuellt som man vill ha det. Själv skulle jag nog gilla total isolering, åtminstone en period, så att man får både tid och ork att fundera eller helt enkelt få ordning på tankarna. Men man undrar ju om det finns sådana tillåtande chefer någonstans då hela arbetsklimatet idag är fruktansvärt stelbent. Se bara på arbetstiderna idag då de flesta av skolorna och arbetsplatserna startar klockan 8 och slutar klockan 16, vilket ger en ologisk masström av människor som är både trötta och förbannade att trafiken går så långsamt.

Men på det hela verkar det som en ganska schysst lösning, med vissa modfikationer. Sedan hade det ju varit ännu bättre om det hade varit jämställt också, men riktigt så moderna har vi tydligen ännu inte blivit…

6 svar

  1. Tord: Ja då kan man verkligen säga att HG är en bra arbetsplats då vi försökt anpassa oss så mycket som möjligt till individens behov, något som fungerar bra, och det är många som haft väldigt mycket motgångar. Men de får ta det i sin takt och det blir win/win överlag. Ett otoroligt bra ställe att ”hamna” på 🙂

  2. Jag som själv haft möjligheten till både fulltids hemarbete till deltids kan se många fördelar som vida överbryggar nackdelarna, men då förutsätter det att arbetet är självpåtaget så det passar livsmönstret och gagnar en möjlighet till maximerad sund livsstil.

    Många som mig vilka varit personalchef eller human resource i någon form, kan idag se mer vinster om dom kan anpassa sin verksamhet till olika individers olika behovstrappor då det blir en fin win/win situation åt båda håll.

    Min inriktning som mer aktiv LivsInspiratör kan idag göra mer nytta för mina medmänniskor än tidigare, mycket tack vare att jag fått möta motgångar i livet på ett sätt som kan tyckas dyrköpt men som idag är min största tillgång som människa mer än något annat. c”,)

  3. A-S: Ja just det, jag glömde ju minusgraderna hehe. Rättvisa kan man undra om det existerar ibland. På något sätt gör det väl det men man kan ju undra ibland.

  4. Det bästa (och jag är ytterst tacksam) med att jobba hemifrån är man slipper ta sig ut -20 och snöstorm tidiga mornar. Men risken när man sköter allt hemifrån är att jag blir folkskygg när det väl gäller att man måste ta sig ut. Kaffepausen har bytts ut mot forum med likasinnade på FB. Väldigt individuellt som man vill ha det precis som du skriver och väldigt orättvist (alla kan ju inte vara hemma) men men … är rättvisa något som vi har hittat på?

  5. Lasse, rullstolsbunden, tredje våning utan hiss. Men kom igen nudå, jag har en jobba-hemma-dag idag, sådetså 😛
    Nä, allvarligt talat hehe men visst, det kan väl vara kul för patienterna att komma ut lite och se lite nya saker 🙂

  6. Ja det är väl bra om man hade haft den valmöjligheten, att jobba hemifrån om man ville det. Lite flexibilitet är väl alltid bra =) Men sen som du skriver så undrar jag hur det hade fungerat i tex vården. Man kanske skulle bjuda in patienterna i sitt hem? :p

Kommentarer inaktiverade.

