Backa för våldet?

Har för en gångs skull sett på nyheterna i Tv 4 om det ”accelererande” våldet i Skåne och det är klart man börjar fundera lite över alla dessa dödsskjutningar. Kriminella gäng som gör upp och de som bor där är skrämda och uppjagade och vissa funderar på att flytta därifrån. Offer faller, polisen sätter in större styrkor samtidigt som deras stationer attackeras. Justitieministern Beatrice Ask säger att polisen redan har de resurser som behövs och ja, det får man väl hoppas nu när till och med specialgrupper är insatta. Vittnen finns men vågar ingenting säga.

Så vad gör man som vanlig, rättskaffens medborgare när ens hemstad förvandlas till en skjutbana? Ska man packa ihop sitt bohag, lämna sitt jobb, ta med sin familj och dra någon annanstans där det förhoppningsvis är lite lugnare?

Jag vet åtminstone en som bor mitt i gröten och som säger ett blankt nej, för jag tror knappast hon har ändrat sig, och jag tror att hon har rätt. Varför ska vi backa och vika oss för kriminaliteten? För på sätt och vis ger vi både upp samtidigt som vi ger dem tillträde att göra vad de vill. Vi ger upp så att de kan ha fritt spelfält. Vi drar därifrån så att de kan inreda våra gamla lägenheter till knarkodlingar, vapengömmor och vem vet vad.

En familjemedlem till mig har vid upprepade tillfällen höjt ett varningens finger åt mig när jag har ”lagt mig i”. Då pratar vi inte om att tjalla på mördare utan mer jordnära saker som inbrottsförsök, ofredande, lägenhetsbråk och intrång. Men hade jag inte haft korpgluggarna öppna och tipsat polisen, vem vet vad följderna hade blivit? Om inte så allvarliga saker som misshandel och våldtäkt, så ändå onödiga kostnader för samhället. Kalla mig korkad och naiv men jag är stolt att jag åtminstone gör något, istället för att bara ge upp och inte bry mig. Man ska lägga sig i, i viss mån och man ska bry sig! För sådan är jag och om jag kan bidra till ett bättre samhällsklimat för allas vår skull, ja då gör jag det. Civilkurage är en bra grej annars kan vi lika gärna sätta oss ner, täcka för både öron och ögon och låtsas som ingenting.

Tids nog har väl de kriminella gängen gjort upp och skjutit ihjäl varandra. Jag hoppas bara att det går snabbt och utan några fler oskyldiga som blir drabbade.

För övrigt är våld riktigt töntigt. Bara så ni vet.

Foto: Polisen.
2 svar

  1. God morgon 🙂
    Tanken slog mig; skulle det någonsin kunna vara möjligt att tysta det svenska polisväsendet? Tanken svindlar och verkar totalt omöjlig men man vet ju aldrig.

  2. … visst ska vi säga NEJ och folket i den vackra havsnära parkstaden har gått man ur huse. Men nu försöker man till och med skrämma polisen till tystnad och reträtt. Jag har min egen filosofi kring varför Malmö håller på att bli laglöst …
    God morgon Anders 🙂

Kommentarer inaktiverade.

