Dagens fundering

Idag kunde man läsa en hel del om mat bland nätets dagstidningar och det var några artiklar jag reagerade på.

Dels att Arla har uppmuntrat så mycket till ekologisk mjölkproduktion att de nu inte går att sälja alltihopa. Det förklarar ju att en liter ekologisk Havtornsjuice kostar hälften så mycket som en vanlig, något jag märkte för ett tag sedan. Asbra för mig visserligen, både nyttigt och billigt – det kan ju inte bli bättre. Eko är bra, sägs det.

Sedan läste jag att människor äter alltmer kött och nu visar nya rön att köttkonsumtion troligtvis orsakar flera olika typer av cancer. Ajabaja att äta kött alltså, och kanske det även har ett samband med alla de hjärtstopp vi har numera och som folk dör av. Tydligen i onödan också.

Men varför inte göra som vi redan har gjort med alla rökare? Starta upp en häxjakt på köttätarna också, jaga dem ur stan med facklor och högafflar, inrätta små genomskinliga bås där köttätarna kan gå och gnaga lite, samtidigt som alla kan se dem, peka finger åt dem och säga fyyyy dig! Fy på dig som äter kött! Smisk borde du ha och ve dig om du smygstartar grillen nu i sommar, då chockhöjer vi priset på grillkol och briketter. Asdyra avvänjningsplåster får du köpa själv, din fan, och de ska du sätta över munnen och enbart åtnjuta selleri och saftiga morötter rektalt, bara för att straffa dig ännu mer, mwuahaha!!

Näfan, mig ändrar man inte på så lätt och en av årets höjdpunkter är faktiskt den första grillkvällen med en saftig Flintastek i sällskap med en härlig öl. Förstör ni den njutningen för mig så lovar jag att utöva vodoo på er med grillpinnarna och till råga på allt omvända mig till kannibal.

Att äta vad man vill = demokratisk rättighet?

