Dagens fundering

Brukar du fly verkligheten ibland? Eller jo, det gör vi väl alla ibland men på olika sätt.

Efter en artikel jag läste om virtuella världar och hur populära de har blivit, så funderade jag på hur jag själv väljer att fly verkligheten, och i ett stressat samhälle där kraven på prestation aldrig sinar tror jag absolut att det också behövs. Dels kan man, som i artikeln, fly till konstgjorda världar i 3D, men man kan ju också fly genom att se på tv, måla, spela datorspel, sy, virka, läsa en bok, gå på gym, fest eller bio. Eller bara umgås. Allt för att få en paus i alla ”måsten” och sysslor som vi förknippar med omvärlden och jobb eller skola.

Kanske det är jag som är gammalmodig men är det inte fortfarande så att man ska skämmas lite om man gillar att spela datorspel, för att det på något sätt är mindre bra än att t.ex. läsa en bok?

2 svar

  1. Ja precis. Jag tror jag har hört något som kallas för tv-junkies men det är tydligen finare haha

  2. En annan fråga jag brukar ställa mig är: Man hör ofta talas om datanördar och dataspelsberoende. men aldrig TV nördar och TV beroende. Varför ?

Kommentarer inaktiverade.

