Kors i taket! …och håll käften, tack.

Såhär efter nyår vimlar det av annonser och artiklar om hur man går ner i vikt och gymmen är fulla av människor som tänker ändra sina liv. Inget fel i det, absolut inte och jag applåderar de som ger sig fanken på att lyckas. Men så undrar jag ibland varför man aldrig ser motsatsen. Alltså artiklar och tips om hur man går upp i vikt.

Som rubriken anger har detta nu hänt och jag har äntligen fått några bra tips som dessutom är nyttiga, hur man alltså lägger på hullet en smula. Inte så att jag är trådsmal men jag är sakta på väg åt det hållet om jag håller på som jag gör. Problemet är inte att jag är en slarver, utan mer att jag har tappat allt intresse för mat av alla de sorter. Det finns absolut ingenting som jag tycker är extra lockande utan jag äter för att jag måste. För att jag ska orka dra mig till jobbet och för att jycken ska få komma ut alls. Detta problem är något jag jobbar på, faktiskt, och jag var ju hos en dietist i förra veckan som gav mig några tips, plus att jag ju faktiskt skriver om artikeln jag hittade idag. Så jag vill ha en förändring och även om jag märker att maten kostar mera så förstår jag ju att i detta fallet har jag inte råd att vara ekonomisk. Att jag sedan lever ett väldigt hektiskt och stressigt liv just nu gör ju knappast saken bättre, men jag försöker stenhårt att ändra det så gott det går.

Människor i min omgivning brukar säga åt mig att jag måste äta, och ja, det fattar ju jag också, men när man inte har lust eller har den psykologiska bromsen som jag har, så är det inte så förbannat lätt. Men jag försöker åtminstone och tar ett steg i taget, hur små de än må vara, så är det åtminstone i rätt riktning. Så jag tackar för omtanken men tjatet får snarare motsatt effekt.

Hur som helst, tack Expressen och Anna Bäsén för tipsen, jag ska göra mitt bästa för att följa dem. Och Tild, jag har sparat ditt tips om den nyttiga frukost-drinken, jag ska bara få tummen ur och köpa ingredienserna. Typ på söndag, jag lovar och svär 🙂

8 svar

  1. Tack för tipset, jag kikar in 🙂

  2. Petra: Så väldigt sant faktiskt. Tror jag ska testa detdär lite försiktigt, jag är ju i en mucka-fas just nu hehe. Kan bli intressant.

  3. Men för smal kan man inte vara 😉 och är man det så är det helt okej för folk att påpeka detta.
    Vet när jag var riktigt smal innan.
    Det var helt okej för folk att säga, Men vad mager du är.
    Tänk om jag hade sagt, vad tjock du är. Det hade blivit ramaskri.
    Inte lätt när man kan äta vad som helst och det inte händer nått.
    Tänk om folk kunde förstå att man kan må dåligt av det med!

  4. Haha ja, jag lovar. Jag rotar fram den direkt och dammar av den (julklapp år 2009 tror jag) 😛

  5. och så STAVMIXA IHOOOOP som fan

    annarsblir det grynigt och hemskt!

  6. ”ca 3 dl med blåbärsfil/mjölk, 1 liten banan, en halv dl blåbär, 0,5-1 dl havregryn. Ungefär en msk av ett proteinpulver med jordgubbssmak, men har man inte det kan man.. strunta i det, eller sätta i jordgubbar”

    Så var det. Guld värt 🙂

  7. Jag kommer inte ihåg vilken version av ingredienserna jag gav dig. Tycker man att proteinpulver känns dyrt och hemskt (är fan det, kommer inte att köpa det själv då jag flyttar ut) så går det jättebra att mixa ner ett rått ägg i drinken. Det smakar liksom inget och protein är liksom, jävligt bra att få i sig…

  8. Hej! Jag heter Joanna och är 23 år och när jag blev 14 år så fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtat om mitt liv med diahnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda trots bakgrund.
    Så kolla gärna in min blogg:)
    Ps. Du kanske tom vill göra ett bloglovinbyte?:)
    Ps. Finns även massa tävlingar med fina priser och även en veckans bloggtävling där du kan vinna en länk inför mina 300-600 unika läsare/dag:)

Kommentarer inaktiverade.

