Annat att bry sig om

Som jag nämnde för några dagar sedan verkar bloggosfären överhettas av diverse diskussioner av politisk art. Främst då om Juholt och Socialdemokraterna, förtroendekris och det ena med det andra. Nyheter som varvas med andra, mer jordnära saker som att t. ex. gå ner i vikt, om laxermedel, sport eller svenskarnas heliga kossa, snuset. Och visst är det viktiga saker. Jätteviktiga. Annars hade väl inte tidningarna skrivit om dem, eller hur? Livet tuffar på i sin vanliga takt liksom.

Samtidigt som storm efter storm besöker oss och märkliga fenomen runtom i naturen som inte verkar naturliga sker. Är det liksom ingen annan som är oroliga över sådant än jag? Varför läser jag så väldigt lite om åtgärderna för att förhindra växthusgaser och liknande? Varför gör inte Obama något? Varför räddar ingen världen?!

Kanske av den enkla anledningen att vår egen bakgård alltid känns bekvämast där vi bara behöver rätta till prillan under läppen, hålla i hatten i nästa storm, samtidigt som vi går ner till affären – som så många gånger förr – för att köpa 2 liter mjölk och det senaste numret av Hänt i Vecket. För än så länge går inga miljövänliga snabbtåg rakt in i en paradisliknande framtid.

 

4 svar

  1. Hehe njae, jag tänkte mer på att de ledanade, politiker m. fl. borde koncentrera sig mer på miljön än att skaffa mer pengar. Ungefär så.
    Som vanlig svennekonsument så kan man inte göra så mycket egentligen. Sopsortering, lågenergilampor m.m. men det räcker knappast om de lösningarna inte blir globala, vilket man hör alldeles för lite om.

  2. Ja precis, livet rullar liksom på o alla gör som alla alltid har gjort… Så även jag! Min son är otroligt orolig inför de här med 2012. Ja hela jorden går under kittet…. Han förstår då rakt inte varför vi inte gör nåt åt de hela, som att samla på oss massa mat o ljus o annat som vi kan ha om de behövs.. Nu är väl hela den grejen lite över reklamerad om man säger så… men de blir lite som när man ropar att vargen kommer, att till slut bryr sig inget o faktum är ju att jorden kommer inte kunna klara sig om vi fortsätter lever som vi gör idag och nej inget gör faktiskt nåt åt de.. eller ja inte tillräckligt iaf. Hade vart skönt som du skriver med lite direktiv ”uppifrån” vad nu de betyder, låter som om gud skulle sträcka ut sin arm och tala från ovan haha 😉

  3. tild: Ja det är precis sådana saker jag menar. Vi dras hela tiden tillbaka till triviala skitsaker som vi ”ska” bry oss om när det faktiskt finns saker vi borde lägga ALLT fokus på. Men det är så jäkla svårt när det hela tiden blir nedprioriterat och vi får inga tydfliga signaler ovanifrån om att vi ska göra något NU. Så går tiden, livet rullar på och ingen tänker på vad som kan hända inom en ganska snar framtid och ja, det ÄR enklare att bry sig om Graafs förlossning för att skingra tankarna och hoppas att kommande generationer finner en lösning.
    Hemskt, men jag hoppas på en global och massiv vändning. Hoppas bara den kommer snart.

  4. Jag är fan så orolig att jag dör över miljön. Cykel, buss, cykel, buss, snälla naturen, dö inte.
    Otrevligt.

    När jag kom hem från Italien var det första jag möttes av en löpsedel; ”Magdalena Graaf berättar om skräckförlossningen”.

    Det är så svårt att tro att det faktiskt händer viktiga saker när man ser sånt…

Kommentarer inaktiverade.

