Intressant om fyrverkerier

Varje år skadas cirka 200 personer allvarligt av fyrverkerier. De flesta är killar mellan tio och 18 år – trots att det är 18-årsgräns för fyrverkerier sedan flera år.

Fyrverkerierna orsakar dessutom 150 bränder varje år.

Men det finns alternativ, något man kan läs om i denna artikel.

Själv hade jag önskat att det hade varit enklare för de stackars djuren. Min egen jycke blir helt skakis och lägger sig tätt intill mig när det smäller ute. Förvisso mysigt men det är synd om henne. Någonstans läste jag att fyrverkerier och smällare kan göra en hund permanent neurotisk och det lär ju bli väldigt jobbigt att leva med, både för jycke och ägare. Märkligt ändå att det fortfarande är tillåtet. Om man tänker efter så är det ju ett slags djurplågeri.

Det blir väl som vanligt, att sitta med en darrandes hund intill och med musik eller tv på hög volym tills det har slutat. Någon nyårsfest kan jag ju glömma liksom. Men å andra sidan kunde sällskapet varit värre och fyrverkerier har vi ju inte så ofta, trots allt. Tänk om det vore varje dag! 🙂

4 svar

  1. Nja, riktigt så illa är det inte här, men det är väldigt svårt att tajma pinkandet med spontana raketutbrott.

  2. En dag är een dag förmycket.

    Hunden blir totalt onåbar. Idagar sitter skräcken i

  3. Jo. Synd att man inte kan anlägga moteld, det hade sett ut! 🙂

  4. ett satans elände e det

Kommentarer inaktiverade.

