Morgonpoesi

Sovmorgon är skönt. Men när någon ringer mig alldeles för tidigt och frågar om han kan få datorn fixad av mig, idag, så blir jag smått irriterad. Varför bara höra av sig när det behövs hjälp?

Somnar om. Varmt och skönt under filten. Slumrar in.

Vaknar av ett gnisslande utan dess like. Och en tant som skriker högt, riktigt högt, som om det brann i brasan hennes. Men det var det såklart inte. Istället var det P2 och deras program om gnissel och högljudda tanter. Tror det kallas opera.

Ligger kvar. Lyssnar förstrött. Gnisslet blir värre. Anders blir irriterad.

Råkar kika på klockan och det är dags att gå upp. Men vill ha 5 minuter till. Snälla?

Blodsockermätaren börjar pipa. ”Gör nytt BS-test” skriver den ett meddelande åt mig. Som vanligt tänker jag att BS, det måste bara betyda Bull Shit. Speciellt en morgon då den vågar störa den björn som sover.

Men okej då, jag får väl gå upp. För att tysta gnisslet. För att tysta tanten. För att trycka på knappen så att det slutar väsnas.

Slirar ut till köket. Värmer något snabbt i mikron medan jag slirar runt som en skottskadad gnu. Parerar dörröppningen. Kliver över hunden. Snubblar in på dass. Somnar nästan i handfatet.

Det är morgon hemma hos Anders.

Ett svar

  1. morning morning

Kommentarer inaktiverade.

