Cissi Wallin smäller på fingrarna

Eller egentligen, på lemmarna, då hon skriver om fenomenet sadistisk åsikts-tourette och som hon upplever kommer nästan enbart från män. En intressant artikel som tyvärr göder min övertygelse om att internet och dess sociala interaktiviteter enbart borde få användas av de som kan bete sig civiliserat.

Jag har använt mig av internet sedan 1997 och i början var det en hel del textbaserade chatrum, vilket senare övergick till 3D-chattar, sedan text igen och nu är det enbart bloggar som gäller för mig. Men hela tiden har det funnits en slags misstro hos mig gentemot vissa människors nätikett, alltså förmåga att bete sig civiliserat inom vissa sociala medier. Överlag verkar det vara ungefär så att det är kvinnorna som åker på mest snuskiga förslag, som blir trakasserade och ibland även förföljda på nätet av sextokiga män som gömmer sig bakom jättefräcka smeknamn.

Personligen ser jag det som otroligt fegt att inte våga stå för sin åsikt men okej, det är ju ett fritt land där vi har en rättighet att säga vårt hjärtas mening. Frågan är om vi verkligen behöver uttala oss om precis allting och hela tiden? Dessutom verkar begreppet ”konstruktiv kritik” vara något främmande för vissa människor som rapar ur sig skit och oförskämdheter till både höger och vänster. Men vet ni? Man kan inte annat än tycka synd om dem då deras egna liv verkar för små så att de även måste inkräkta i andras, samtidigt som de vräker ur sig åsikter som saknar både innehåll och mening.

Nej, det kan inte vara lätt att vara en offentlig person, men om man ser på det som så att det faktiskt är ett jobb, precis som alla andras, bara att man ses eller hörs mer än andra människor. Att man därmed ska behöva vara ett mål för mindre vetande människors ogillande förstår jag inte. Är det inte enklare då att läsa någon annan blogg, att byta tv-kanal eller radiokanal istället för att sitta där och reta upp sig tills man mår illa. Man har faktiskt ett val. Dock har jag inget direkt bra förslag för att bli av med snuskisarna men herregud, nog måste väl det finnas någon sexchat eller porrsida de kan besöka så de kan bli av med sina frustrationer och lämna vettigt folk ifred? Att trakassera folk på nätet är bara patetiskt och på sätt och vis, väldigt sorgligt.

(För övrigt tycker jag Cissi Wallin rockar)

