Visste du detta om vatten?

Att det går åt 8000 liter vatten för en enda hamburgare. 3000 liter för en t-shirt och 120 liten för en kopp kaffe? Att vatten faktiskt kan brinna och att djur alltid väljer naturligt vatten framför kranvatten eftersom det innehåller mer naturlig energi, vitaminer m.m? Vattenförbrukning är inte enbart det vi dricker och som vi använder vid tvätt och liknande utan det används enorma massor vatten till fabrikerna som producerar allt vi har omkring oss och äter.

Dessa fakta hittade jag på hemsidan för SVTs program Vetenskap och blev såklart förvånad. Men egentligen letade jag efter en annan dokumentär om vatten som jag hoppades hitta textad till svenska. Tyvärr hittade jag den inte men kan länka till en film på youtube som fick mig att vilja skriva om vatten.

Visste ni att vatten även kan tänka? Javisst, och det är väldigt faschinerande när man förstår hur forskarna har kommit fram till detta. Genom att utsätta vatten för olika saker så har de upptäckt att vattnets molekyler ändrar form och det var väldigt intressant att se hur den kan förvandlas till en harmonisk form till något som ser ut som en missfärgad  explosion när man antingen säger Tack till vattnet, eller skäller ut det. Ja, ni läste rätt, för vattnets molekyler reagerar även på tal och känslor, därför är det också en enorm skillnad på vatten som flödar fritt i naturen eller det vatten som går genom våra städer och ändlöst med brunnar, rör och pumpar och som utsätts för tusentals av människors känslor. Se 49:34 in i filmen så förstår ni vad jag menar. Eller som en forskare uttrycker det, att vattnet absorberar allt vårt hat, avundsjuka, rädsla, stress med mera ch det är nästan dött när det når våra kroppar.

Som sagt, väldigt intressant och vi borde tänka mer på vad vatten egentligen är och vad vi gör med det. Passande nog är det även dags för Klimatkonferensen, något som Aftonbladet har uppmärksammat, där det påvisas att människan faktiskt är på väg att ta kål på sig själv.

Filmen nedan – SOM NI MÅSTE SE – fick mig att tänka efter, att tänka om. Nu ska jag ta ett glas vatten, tänka gott om det, säga tack, tänka på hur nyttigt det gör min kropp och njuta av det. För tänk att något så enkelt som vi tar för givet kan faktiskt vara det allra värdefullaste vi har.

(Thx dolceza for the inspiration)

Ett svar

  1. Inget liv utan vatten!!!!!!!!!!!!!!11

Kommentarer inaktiverade.

