Adam är en privilegierad idiot och männen ska utrotas.

En intressant rubrik som kanske en del människor förfasar sig över. Så till den milda grad att de hotar teatern Turteatern i Stockholm.

Jag menar föreställningen Scum-manifestet av Valerie Solanas som har varit starkt kritiserat från vissa håll och väldigt debatterat. Självklart blev det så eftersom vi pratar om religion som överlag brukar vara en känslig stötesten.

”Scum” är ett radikalfeministiskt manifest som skrevs av författaren Valerie Solanas 1968. I korthet utgår manifestet från att mänsklighetens alla problem kan sammanfattas med ett ord: män. manifestet föreslår att problemet löses genom männens utplåning.

 En väldigt intressant syn på den manliga delen av människosläktet och sett ur en väldigt bitter kvinnas ögon. Men så hade Valerie också psykiska störningar, av olika anledningar, som ni kan läsa om här. På sätt och vis kan man ju faktiskt förstå henne efter allt hon har varit med om.

Det är en väldigt intressant syn på världen man får när man läser DNs recension av pjäsen, när allt manligt utplånas och görs till kvinnligt och jag blir smått skräckslagen men ändå barnsligt förtjust när jag läser följande och känner igen mig:

”Män som är rationella kommer emellertid inte att bråka och sparka eller ställa till med något löjligt ståhej. De kommer bara att tagga ner och tugga i sig. De kommer att njuta av showen och surfa på vågorna till sin egen undergång.”

Däri kommer också debatten huruvida män ska acceptera och ta detta med ro, eller börja oroa sig. Själv vågar jag fortsätta tro på jämställdhet och att hjälpa varandra där vi inte alltid räcker till – för sanningen är ju att män och kvinnor är olika – både psykologiskt och fysiskt.

Sedan får jag nog hålla med vissa skribenter om att det här är sett på ett så ytterligt bisarrt och svart sätt att man nästan drar på smilbanden en smula. För tänk om det vore så som Valerie skrev, att världen var från början kvinnans – hur hade det sett ut då?

Tanken svindlar och jag gillar det. Pjäsen Scum Manifest vill jag absolut se.

3 svar

  1. De där ä ju mundiarre!
    margareta

  2. Väldigt bra poäng där tycker jag. Tänk vilket ståhej vi skulle ha om alla reagerade kraftigt på allt som de såg på tv, ojoj 🙂

  3. Jag tycker det låter klart intressant.
    Alltså, ”männen ska utrotas” tycker jag ju förstås inte, men det här är en PJÄS utifrån något som är skrivet, och inte något som kommer att genomföras. Det finns väldigt få människor som faktiskt tycker så och det måste man ju ha i åtanke när man ser en sån här pjäs…
    Plus att ingen gnäller när man sätter upp Strindberg (som min klass gör nu) och hans kvinnosyn vill jag inte prata med. Lite fight måste det ju finnas!

Kommentarer inaktiverade.

