Det här med hår…

Thomas Thaw, expert på hår och blablabla har utvecklat en ny produkt, blablabla och han visar i ett test hur skadat hår sjunker men med hans fantastiska produkt å blir det helt plötsligt ”naturligt” och flyter på ytan. Frågan är ju vilket som är naturligt, eller hur?

Det finns ju som ni vet oändliga reklamer för nya schampon och balsam, det ena bättre än det andra. Ny formula, revolutionerande, med verksamma ingredienser, Vitamin blablabla och samtliga verkar hela vägen från hårroten till topparna. Yeah, right. Men det är också sant att allting är relativt, inte sant? Ett schampo eller balsam kan mycket väl verka hela vägen från roten ut till topparna – om man inte spolar vatten på håret förstås. Sant är också att håret påverkas hela den vägen, men att det också startar från härsäckarna, vilket innebär att om hela hårstrået ska påverkas så måste vi använda just det schampot ända tills håret har växt ut från noll till intet till långt och böljande. Så det är inga lögner, bara halvsanningar.

Själv bryr jag mig inte så mycket eftersom jag inte har någon frisyr alls. Faktiskt så snaggade jag mig ikväll igen, 3 millimeter som vanligt, och jag tycker att det är väldigt praktiskt. Duscha med minimalt mycket schampo, ruska av sig och inte ens behöva kamma. Enkelt och bra och dessutom ekonomiskt så jag klagar inte alls.

Men riktigt sant är det ju inte. Alltså jag har ju en frisyr även om den är så enkel som den kan bli och om man kikar på wikipedia får man veta:

Snagg är en frisyr där håret är mycket kort. Vanligtvis klipps det med en hårtrimmer så att det är exakt lika kort över allt. I USA kallas frisyren ”buzz cut”, i Storbritannien ”skinhead” (om man inte har något hår alls) och i Filippinerna ”semi”. I Singapore kallas det ”GI (nummer)” där numret står för en av sju korthetsgrader; snagg finns i sju längder, #1 (20mm), #2 (6mm), #3 (9mm), #4 (12mm), #5 (15mm), #6 (18mm).

Snagg är vanligare som frisyr hos män än hos kvinnor. Den får ansiktets konturer att bli tydligare och gör att käken ser bredare ut. Snagg är i denna tid en mycket modern och moderiktig frisyr, som allt oftare syns till på stadens gator.

Så nu vet man det. Själv har jag kommit på några fler namn på denna utomordentlig frisyr. Budget-modell kan man ju kalla den, eller Fas 3, eller Ung Snåljåp, eller varför inte Vi-Trodde-Vi-Bodde-i-Sverige-Men-Egentligen-börjar-Vi-Likna-Ukraina-Rent-Ekonomiskt. Men det är klart, varför ska jag slänga ut 250-300 spänn på att klippa mig? Att betala utan att få något tillbaka, och istället bli av med något – mitt hår – är ju egentligen inte klokt. Egentligen borde frisören få betala mig för att få ta mitt babyhår.

Slutligen beundrar jag de kvinnor och tjejer som vågar ta steget och korta skalpen ordentligt. Kanske inte snaggat men där omkring för det kan se grymt snyggt ut. Med lite tur ser vi åtminstone inte ut som Gollum eller Loket Olsson – även om de säkert kan vara söta, de också.

2 svar

  1. Inte lika kul nej.

  2. Håravfall vid cancerbehandling hos kvinnor.

Kommentarer inaktiverade.

