Skratta åt eländet vetja

Skratta mer och lev längre. Det låter väl som en bra idé?

Enligt en brittisk studie har det visat sig att de försökspersoner som sa sig vara som mest lyckliga, löper 35% mindre risk att dö än de som var mindre lyckliga. Intressant formulering, eller hur? Som att man skulle kunna undvika att dö, men jag antar att de menar att dö i förtid hehe.

Själv försöker jag se det roliga i det mesta här i livet och oftast går det bra. Mitt liv är allt annat än fyllt med rosor och trots en trasig uppväxt lyckas jag ändå se det roliga, eller kanske ironiska, med att det mesta tycks gå åt pipsvängen. En psykologisk försvarsmekanism måhända, men det är väl bättre än att gå under av sorg? Ett antal utredare under årens gång har både fått tårar i ögonen och ojat sig, men vad har man för val när man är en del av det? Det är liksom att bara gilla läget.

Folk som jag umgås med vet hur spexig jag kan vara och jag lyckas alltid klämma ur något roligt ur nästan allt – när det är passande förstås – och kanske jag får inspirationen ur både livets absurditet samt alla de humorserier jag ser på tv m.m. och vet ni vad? Det känns ganska bra att kunna skratta åt eländet.

Anders – Tråkigheterna = 1-0

3 svar

  1. Fröken i första klass berättar att en del barn fötts för tidigt och en del för sent.

    Då räker Pellle upp handen och ropar

    – Tänk vilken tur jag hade som föddes på min egen födelsedag

  2. Sant, såvida ens liv inte är en parodi på alla tänkbara jävligheter förstås…
    Undersökningar ska man nog ta med en nypa salt, åtminstone en del av dem. Det finns ju massor av faktorer som spelar in så det är svårt att veta vad man ska tro på eller inte.

  3. Jo … de är alltid lättar att skratta åt eländet efteråt än när man är mitt uppe i det.
    Spännande, undrar vad forskarna använde för mått för att mäta lycka? man kan väl känna sig lycklig ena dagen och sorg i nästa … bara för att de kände sig lyckliga när de tillfrågades visar ju inget hur de mådde efter undersökningen …

Kommentarer inaktiverade.

