Håll er på mattan gubbar!

Har ni tänkt på hur många saker som är tabu? Trots att vi lever i en demokrati som dessutom ska föregå med gott exempel vad det än gäller. Dessutom ska vi vara öppna för nya influenser och nya inslag, kulturer m.m. Dock har stackars Peter Kadhammar råkat i onåd när det gäller ämnet feminism, vilket jag tycker är oerhört intressant.

Tillåt mig bara förtydliga att jag tycker det är självklart med jämlikhet så långt skillnaderna i våra kön tillåter oss, men bara det faktumet att stackars Peter har fått en oförtjänt känga då han vidrört ett ämne – som inte ens handlade om feminism eller gubbsjuka – är väldigt intressant sett ur en socialpsykologisk aspekt.

Jag kan sympatisera med Peter då jag själv har blivit attackerad på exakt likadant sätt. Bara för att det fanns en chans att anfalla ur den vinkeln, av det skälet och en möjlighet att använda jämställdhetskampen som bödelsyxa, så skulle det såklart göras. Även om saken inte ens handlade om könsroller över huvud taget. Men tydligen kunde det skyllas på det för att det var bekvämt.

Visserligen kallades jag inte gubbsjuk, för det är väl en åldersgrej, men antydningar om att vara sexistisk fanns definitivt där. ”Bara för att du är man” kan det ibland låta, men varför inte vända på det? För kvinnor kan också, det är åtminstone ett faktum som jag aldrig tvivlat på.

2 svar

  1. Faktiskt sant. Människan har ju alltid varit ett flockdjur som hjälpts åt. Om vi nu bara kunde få lika lön för lika arbete så vore det ju finemang.

  2. Jag kan bli så trött på det där jämnställhets snacket ibland.
    Alla gör väl det dom är bäst på, sen om det är killigt eller tjejigt spelar väl för fasen ingen roll!!

Kommentarer inaktiverade.

