Intressant om namn.

Vad är vi utan våra namn? Varför är det så viktigt att ha ett namn att identifiera sig med?

Jag råkade snubbla på en väldigt intressant artikel där etnologen Charlotte Hagström berättar om hennes forskning om namn och identitet och jag slogs av hur självklart det är för alla människor att ha ett namn.

Smått förvånad och skamsen blev jag när jag, som är intresserad av andra världskriget, aldrig ens har tänkt på vad det innebar för krigsfångar att få deras namn utbytta mot nummer. Man undrar ju hur det kändes och hur det påverkade dem rent psykologiskt. Jag funderar också hur det kommer bli i framtiden. Kommer vi heta saker som X003 och R2D2?

Statsminister, the big double zero.

2 svar

  1. Najs, najs…man tackar så mycket 🙂

Kommentarer inaktiverade.

