Varning för Anders idag

Jepp, det är en ”sådan” dag igen då ingenting känns rätt.

Kanske det var för att blodsockret lekte berg-o-dal-bana både igår och idag men redan när jag vaknade var jag irriterad. Kanske mest för att jag vaknade vid 8 istället för 11 som det var planerat, vilket kommer betyda att dagen kommer bli både lång och seg.

Sedan hade jag en dröm om chefen också och att han beordrade mig att jobba lördagar, vilket faktiskt är på gång i verkligheten. Först var det frivilligt men eftersom intresset var så lågt har han nu börjat att schemalägga vilka lördagar man ska få. En idé som jag är totalt emot även om man får kompensationsledigt och dubbelt upp. Det rubbar mina vanor ännu mer och den största stötestenen är nog kanske att jag egentligen vill vidare, till ett annat jobb, utvecklas och utmanas igen. Med andra ord är det nog som flera människor i min närhet har påpekat, att jag har verkat väldigt trött och uttråkad den senaste tiden. Men okej, jag kan väl köra lördagar också men under protester och går hälsan åt skogen så får den väl göra det då.

När jag väl hade vaknat till lite började jag dessutom tänka på den kommande hyreshöjningen. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att vi ska höja nu igen med motiveringen att allt blir dyrare. Speciellt som att det har predikats att vi ska absolut sänka hyrorna, vilket nu alltså inte alls blir en verklighet. Vi har en hög standard i vårat hus med stora tvåor, ny tvättstuga, nya stammar, rör, garageportar, tak och gigantiska balkonger men jag blev smått chockad att man redan nu betalar 2800 kr/mån för en etta i vårt hus, något som jag inte visste. I förra veckan såg jag en lägenhet på Hemnet, inte så långt härifrån, som hade en hyra på 2400 och det var en tvåa på 50 kvm och de har ju också gjort en massa uppfräschningar. Hur kan de ligga så lågt? Jag är mer frestad än någonsin att hitta något nytt ställe att bo på för vad spelar det för roll att huset och lägenheten är fina när man inte har råd att leva?

Sorry, jag är uppretad idag och jag försöker skriva av mig lite. Ikväll har jag kökstjänst igen och tänker inte stanna en minut längre än till klockan 20 och sedan får de skälla hur mycket de vill morgonen därpå. Det jobbigaste blir nog att försöka vara glad och trevlig för ibland funkar det liksom inte, inte ens på mig.

Morr, morr, mumla, köpa päronboll…

2 svar

  1. Nja den låg på 175.000 så det är ju överkomligt, men de brukar gå för runt 60-70.000 i normalläge.
    Vi bor ju billigt i Borås men allt är ju relativt, speciellt om man är i Fas 3 🙂

  2. Det är många som börjar bli drabbade i Stockholm nu. Alliansen har sålt ut allmännyttan, sen spekulerar dom som bor där säljer och gör vinst. Dom som sedan flyttar in i en tvåa i närförort dom betalat mellan 1.5 och 2 mille för upptäcker att kommunen plockat pengarna ur dom kommunala bostadsbolagen utan att sköta underhållet, för att få stil på husen kan det bli hyreshöjningar på uppåt 50 %. Surt för dom som drabbas. 2400 för en tvåa låter extremt billigt. Men uppe hos mig så hade priset på en sådan lägenhet varit hutlöst om den vore till salu.

Kommentarer inaktiverade.

