Låt dekadensen blomstra!

Nyheten att Systembolaget ska börja med hemleveranser år 2012 står på alla löpsedlar idag och i bloggosfären är det dagens stora snackis.

AftonbladetExpressenDagens NyheterSvenska Dagbladet

Kanske det är tack vare vårt kulturarv som det blir en sådan ”het potatis” eller möjligtvis vår längtan efter att bli mer kontinentala, men jag får nog säga att jag tycker att detta kan bli en bra grej. Flera människor i debatten varnar för alkoholmissbruk, misshandel i hemmet m.m. och jag säger inte att det kommer bli så, bara att det troligtvis kommer att få negativa effekter. Åtminstone till en början för det är ju allmänt känt att inte alla människor kan hantera alkhol på rätt sätt.

Min gissning är, trots att jag ännu inte äger en kristallkula att spå framtiden i, att det inom ett par år kommer resultera i X antal vårdplatser för alkoholrelaterade vårdfall av svenskarnas nyfunna frihet under ansvar. Kostnaderna för detta kommer att skjuta i höjden i möjligtvis ett tiotal år framåt, för att sedan utjämnas till en jämnare nivå. Men som sagt är det bara en teori.

Frågan är bara om staten och kapitalet kommer att ge stöd där det behövs och om vi verkligen Man ska väl inte måla fan på väggen men jag är ganska skeptisk till hela idén även om det faktiskt är ett steg i rätt riktning. Åtminstone för de som kan hantera det.

2 svar

  1. Ja det där med åldersgräns kommer de nog inte att tumma på, däremot går nog konsumtionen upp ordentligt, åtminstone ett tag.

    Tror jag nöjer mig med att se 🙂

  2. Hmmm … visst. alkoholskador kostar sjukvården massor av pengar redan … Tänkte samma sak som dig först men sen slog det mig att begäret efter alkohol och tillgängligheten gör ju att effekten blir ganska ”stor”. Vill man ha tag på alkohol får man tag på det ändå oavsett hemkörning eller ej … fast den som lever får se eller får skrumplever. 😛

Kommentarer inaktiverade.

