En tröttsam genuskamp

Vad är manligt och vad är kvinnligt? Ska vi vara på speciella sätt bara för att vi är av ett visst kön? Hur länge ska man hålla på och diskutera skillnader och likheter mellan könen?

På senaste tiden har det varit mycket snack om ovanstående och själv börjar jag bli ganska trött på det. Men å andra sidan är tydligen inte jämlikhet en självklarhet för alla – och där misstog jag mig tydligen för jag trodde vi levde i år 2011.

Jag tänker såklart på Ulf Brunnberg som tänker starta en tv-kanal för bara män. Den ska innehålla boxning, historia, vetenskap, speedway och tidigare idag stod det också om Hitler, men det har de tagit bort. Men okej, låt oss säga att den där kanalen verkligen kommer upp i tablåerna, skulle det innebära att man inte är en riktig man om man inte gillar kanalen? Jag själv gillar inte sport något vidare, möjligtvis med undantag för Trial och viss form av wrestling, men för övrigt så är mitt intresse för sport väldigt tunt. -resten av kanalens innehåll verkar ganska tråkigt och hela idén känns ganska förlegat. Tråkigt. Gammalt. Det osar lite grottman om det hela.

Iofs är det sant att Ulf inte är direkt purung längre och han tycker nog att det var en jäkla smäll när debatten satte igång efter hans uttalanden. Det är ju skönt att han inte är ensam om att tänka i tusenåriga tankebanor. I dagens Aftonbladet skrivs även om varför så många dator- och tv-spel görs för män och inte kvinnor och där en programmerare hade lämnat kvar en kodsnutt där det stod ”Feministhora” – alltså ytterligare exempel på cro magnon-tänket. Det är då rent märkligt att varken jämställdheten inte har kommit längre än så. Samtidigt undrar man ju varför det är så viktigt att få även kvinnor att spela…

Men tillbaka till Ulf Brunnberg.

Skribenten Åsa Erlandson skriver så bra om detta, både Ulf, genusperspektivet och tv-utbudet. Samtidigt undrar hon vad männen skulle göra om de inte fick zappa mellan kanalerna. Detta påminner mig om ett väldigt roligt blogginlägg jag råkade läsa för säkert över ett år sedan och jag tror de flesta killar kan hitta på något annat än att leka med fjärren. Åsa, om du läser detta – kolla de här länkarna så får du se:

Själv behåller jag fjärrkontrollen i ett järngrepp, speciellt om det skulle bli verklighet av Uffes nya kanal. Han kanske skulle kolla Kunskapskanalen lite oftare. Ibland har de faktiskt program om evolution.

Läs även hur tv-eliten svarar på detta under Kristallengalan. En annan kamp mellan könen är den som pågår inom filmbranschen.
10 svar

  1. Jag är tjej och gillar spel, jag kan hålla med att där är väldigt lite spel som är riktad till oss tjejer. Nu menar jag inte att man ska göra spel som ska vara rosa och fluffigt. Utan fler möjligheter att kunna välja en kvinnliga karaktär som exempel, man kan göra i ” Mass effect” eller som i ”Resident evil”. Jag kan tycka spelet blir mer intressanta och roligare när man få känna att vi tjejer kan slåss också och slippa med det som jag får många gånger uppleva i spel, med en störig liten tjej med jätte bröst och kan ingenting än att hamna i trubbel och skrika. Snälla, få inte killar som spela att tror att alla tjejer är så patetiska.

  2. KL: Men det kanske de inte orkar, männen alltså, de är ju upptagna med annat än att zappa 🙂

  3. Håller på med ett inlägg själv på det här, är inne på samma linje. Varför genusbestämma TVn, Det är väl bara att zappa mellan så får han den mix som passar honom.

  4. Tack själv Åsa, det var inspirerande läsning 🙂

    Catti: Ja man börjar ju undra varför vi hela tiden ska kategorisera oss själva hela tiden. Ugh ugh, du kvinna, jag man!
    Tröttsamt 🙂

  5. Hej Anders! Roligt att du läste och tack för länktipsen, kul!

  6. Jag undrar också över detta! Jag är en kvinna, och jag tycker om att titta på historiska dokumentärer och till och med dokumentärer om Hitler, som tydligen ska riktas mot män. Varför det? Varför ska det göra det, det finns killar som tittar på Sex and the City och tjejer som tittar på sport.

    Jag läste också artikeln om spelen, jag spelar också de spelen som finns på marknaden idag (dead rising och mafia 2) ibland , eftersom min pojkvän gör det. Jag fattar inte pointen med att skapa ett spel som är mer riktat mot kvinnor. Tycker man om att spela datorspel tycker man om det, det finns ju andra spel än bara skjutspel. Artikeln innehöll ett väldigt löjligt argument.. Kan inte alla bara chill out istället för att skapa debatter, ja blir så trött på sånt.

  7. […] haft min tv inkopplad på drygt ett år och är inte någon van tv-tittare, men när jag läser Anders Frihamns fråga kan jag inte låta bli att […]

  8. Tack Ellinor, det var exakt mina tankar 🙂

  9. Olle H: Finns det något i det manliga könshormonet som gör män extra ”bra” och extra kreativa? Eller är det bara så att kvinnor inte får samma chanser som män i vissa lägen?

    Själv har jag inget behov av ”spel för kvinnor”. Jag är lika mycket kvinna om jag spelar ”spel för män” som om jag inte spelar alls. Jag själv använder min hjärna och mina händer när jag spelar, och sådana kroppsdelar har ju både män och kvinnor…

  10. Det är män som till 99% skapar allt nytt här i världen. Om kvinnor hade ett uns kreativitet inom sig skulle de själva kunnat skapa spel för kvinnor.

Kommentarer inaktiverade.

