Är du lojal mot din arbetsplats?

I dagens aftonbladet kan man åter igen läsa om några som har blivit av med jobbet på grund av vad de skrev på Facebook. Egentligen var det väl inte så konstigt att de fick sparken då de skrev om maskingeväret AK-47  i samband med ett inlägg om en chef på företaget, det blir ju liksom ett förtäckt hot, även om det nu var på skoj som de f.d. anställda hävdade. (Man undrar ju hur unga de är egentligen).

Men hur som helst, i artikeln nämns även något om Lojalitetsplikt gentemot företaget och dess principer, arbetsklimat o.s.v. och det var där jag blev nyfiken och googlade vidare….

Lojalitetsplikt är något som man överensstämmer med då man skriver under anställningsavtalet. Vidare kan man läsa att:

Om inget annat avtalats upphör arbetstagarens lojalitetsplikt när anställningen avslutas. Lojalitetsplikten har således inte i sig någon rättslig efterverkan. Arbetstagaren kan, när anställningen upphört, fritt kritisera sin tidigare arbetsgivare samt utnyttja och sprida sitt kunnande från den tidigare anställningen, samt bedriva med arbetsgivaren konkurrerande verksamhet. Ett undantag från denna princip finns i FHL 7 § st. 2. Dessutom kan lojalitetsplikten genom avtal utsträckas till att gälla även efter anställningens upphörande.

Detta ger ju mig ett antal idéer. Dels att jag egentligen borde skriva ett långt inlägg om min senaste anställning, som jag verkligen gillade, samt om min otroligt hemska chef, med namn och allt, bara för att varna andra människor i hennes närhet. Sedan sätter den här informationen, eller egentligen lagen, mig i en position där jag kan konkurrera ut ett annat företag, vilket ju är jättebra för min egen del.

Samtidigt undrar jag om det verkligen är mödan värt att lägga energi på sådant? För är det inte så att det är arbetsgivarens marknad hur man än vrider o vänder på det? Är jag för krånglig så åker jag ut eftersom det står minst 200 andra personer i kö för att ta över mitt jobb. Men det är klart, ”Arbetstagaren kan, när anställningen upphört, fritt kritisera sin tidigare arbetsgivare” står det ju…

Jag ska fundera lite mer på det, men det hade suttit fint att kunna betala tillbaka för både sveda och värk.

3 svar

  1. Visst är det märkligt hur fel det kan bli på vissa platser. Skönt ändå att man inte är mer utsatt än man har varit ändå 🙂

  2. Man kan ju hamna på arbetplatser där man undrar efter ett par år om man inte borde dokumenterat och skrivit en bok om dom. Faulty Towers finns lite var stans.Tyvärr inser man det för sent.

  3. haha ja det är frågan det om det är värt det..jag tycker att man skma få säga vad man tycker ió tänker ändå men jag vet att det är l¨ångtifrån sanningen

Kommentarer inaktiverade.

