Kvinnliga poliser är…vaddå?

Idag står det mycket om just kvinnliga poliser i tidningarna. Först om Sveriges tuffaste tjejer, Ulrica och Sara som är piketstyrkans första kvinnor – men det står också om hur illa det kan gå om man raggar på poliser. Faktiskt i både Aftonbladet och Dagens Nyheter.

Det berättas att en berusad kvinna hade föreslagit kroppsundersökning för en manlig polis och det slutade med böter på 1500 för sexuellt ofredande. Vilket jag kan hålla med om att det var rätt. Berusade människor kan vara oerhört påfrestande och någonstans ska man ju dra gränsen, inte sant? Men om man tänker efter en stund, hur många liknande fall hör man om där en kvinnlig polis varit utsatt? Jag har då inte läst någon sådan artikel på väldigt länge och kanske jag är fördomsfull men hade inte det kunnat vara möjligt?

För övrigt tycker jag att svenska, kvinnliga poliser är förbannat (letar efter rätt ord) …heta! Får man säga det utan att bli åtalad? Kanske det är uniformen, jag vet inte, men om jag fick chansen att prata med en kvinnlig polis skulle jag nog använda något annat ord. Söt? Kan en polis vara söt? Ja, inte sexig iaf för då lär man ju få en batong på X antal känsliga ställen. Offentligt, vill säga.

Förresten, hur kommer det sig att nästan alla kvinnliga poliser ser nästan likadana ut? Ni vet, rågblondt hår och hästsvans. Man undrar ju vart den fabriken ligger. Tur att jag inte har bil för då hade jag letat efter fartkontroller med flit… 😛

Bild/Foto från Scanpix/Agnes Wikmark
11 svar

  1. och vad är meningen med livet?
    Du har väl kvar min mailadress om du vill vidareutveckla den diskussionen

  2. snawitz: Njae, upphetsad är kanske fel ord. Svårt att sätta ord på sådana saker tycker jag. Likadant med vad som är vackert. Vad är vackert egentligen och varför? Det har jag funderat på länge.

  3. Blir definitivt INTE upphetsad på uniformer och tjejer

  4. Ma: Det har du ju rätt i förstås, det är nog bara toppen på isberget som syns i media eller ens, som du säger, kommer till åtal. Hoppas det kommer bli mer synligt.
    Tyvärr har jag inte mött så många poliser över huvud taget, med undantag då vi hade inbrottsförsök i huset i vintras men de jag har mött har varit väldigt trevliga, både manliga och kvinnliga poliser. De senare även väldigt söta 🙂

  5. Petra: Nästa gång kanske du skulle filma dem och lägga upp på youtube? 🙂

  6. Visst var det egentligen inte mer än rätt att det blev anmälan, men hur många anmälningar resulterar i åtal. Sen var ju rubrikenpå artikeln lite kul i sig. De flesta poliser jag har träffat på har varit ok, med några riktigt besvärliga undantag. Jag har mött ett större antal i min yrkesutövning. Speciellt där jag jobbade för sex, sju år sedan…

  7. Dom flesta kvinnliga poliserna häromkring är, sura, kaxiga och allmänt otrevliga. Vet inte om dom tror sej vara bättre än vad vi andra är just för att dom är poliser. Kommer ihåg när dom hade pubkväll på Harrys här i Kinna för några år sedan, dom betedde sej som svin och ropade och gapade att dom faktiskt var poliser.
    Riktigt pinsamt var det 🙂

  8. kajsalisa: sant, jag får väl fundera ut några schyssta kommentarer tills jag ser en kvinnlig polis… 🙂

  9. snawitz: Vilka menar du r mer aktiva än mig?
    Sorry, jag följer runt 50 bloggar så det är lite tufft ibland. Men det är okej, det är många som läser men så få som kommenterar. Synd för jag gillar responsen, dock funderar jag på att lägga av. Det borde glädja några.

  10. Aha, det är inte bara tjejer som tänder på uniformer, du får väl framföra det på ett fint sätt.

  11. Kanske ändå lite mer aktiva än dig
    Ursäkta, men ser just nu ingen mening i att kommentera dina inlägg mer, detta på grund av att jag har skrivit en del hos dej och vad är responsen?

Kommentarer inaktiverade.

